Kunduppgifter, detaljinformation
Programdelen finns under Register - Kunder m m - Kunder.
Så här kan fönstret se ut:
Här följer en beskrivning av samtliga fält och knappar som kan förekomma på fliken:
Ny |
Klicka på den här knappen för att skapa en ny post. |
Visa lista |
Klicka på den här knappen för att gå till listläget för registret. |
Sök |
Här kan du söka efter en kund på namnet eller kundnumret. |
Kundnr |
Skriv in ett kundnummer. Detta måste vara unikt för registret. Kundnumret eller namnet visas i de listor som gäller kunder. |
Namn |
Skriv in kundens namn. Kundnumret eller namnet visas i de listor som gäller kunder. |
Extern kund/ |
Om du lägger upp en kund som ska kunna faktureras markerar du Extern kund. Annars markerar du Intern uppdragsgivare. |
Kundansvarig |
En medarbetare måste läggas in som kundansvarig. De medarbetare som har rollen Administratör, Kundansvarig eller Kundansvarig (Anpassningsbar) är tillgängliga i listan. |
Organisationsnr |
Här du kan lägga in kundens organisationsnummer. |
Bolagsform |
Om du vill ha med uppgift om bolagsform väljer du det i listan. Den uppgiften behövs för utskrift av revisorsrapporten. |
Bransch |
Vill du lägga in uppgift om bransch gör du det här. Den uppgiften behövs för utskrift av revisorsrapporten. |
Er referens |
Här kan du skriva in ett namn på en kontaktperson hos kunden. |
Telefon 1 |
Lägg in ett telefonnummer till kunden. |
Telefon 2 |
Vill du lägga in ytterligare ett telefonnummer, lägg in det här. |
Mobiltelefon |
Här kan du lägga in mobiltelefonnummer till kunden. |
Fax |
Faxnumret kan du lägga in här. |
E-post |
Här kan du lägga in en e-postadress till kunden. När det finns en e-postadress inlagd kan du klicka på ikonen till höger om fältet för att starta ditt vanliga e-postprogram. Att skapa nytt meddelande är automatiskt valt och e-postadressen till kunden är redan på plats. |
Internet |
Vill du lägga in en www-adress till kunden gör du det här. |
Anteckningar |
Här kan du skriva in valfria anteckningar om kunden. |
Visa projekt |
När du klickar här visas listan över projekt med enbart de projekt som den här kunden är kopplad till. |
Aktiv kund |
Om en kund inte längre ska användas i programmet tar du bort markeringen i rutan. |
Prissättning |
Här kan du ange en prissättning som ska gälla för kunden. Du kan välja att inte sätta något pris, att välja någon av de upplagda standardprislistorna, eller att ange ett timpris för kunden. När du lägger upp ett nytt projekt är den förvalda prissättningen Enligt inställning på kund, alltså den inställning du gör här. Du kan välja att göra en annan prissättning på projekten. Läs mer i avsnittet Metoder för prissättning. |
Fakturainställningar |
Under den här rubriken gör du val som läggs in som förslag på detaljnivå och inledande fakturatext på fakturaunderlag. Enligt standard betyder att de inställningar som finns i företagsinställningarna gäller. Läs mer i avsnittet Fakturainställningar, detaljinformation. Om du väljer Egna inställningar kan du välja en detaljnivå som gäller enbart för den här kunden. |
Inledande fakturatext |
Om du har valt fakturainställningar enligt standard kan du inte ändra något i det här fältet. Inställningarna från företagsunderhållet används då. Om du har valt Egna inställningar kan du skriva in en text som lämnas som förslag till inledande fakturatext för alla fakturor till kunden. #DATUM# skriver ut det till och med-datum som valdes när fakturaunderlaget skapades. #PERIOD# skriver ut de från och med- och till och med-datum som valdes när fakturaunderlaget skapades. Du kan ändra texten och lägga till mer text när du arbetar med fakturaunderlaget. |
Krav på godkänd eller auktoriserad revisor |
Markera rutan om kundens företag har krav på att revisionen genomförs av godkänd eller auktoriserad revisor. Du kan göra urval på detta när du skriver ut revisorsrapporten. Fältet visas enbart om du har valt företagstyp Redovisnings-/revisionsbyrå i företagsinställningarna. Läs mer om hur du väljer företagstyp i avsnittet Företaget, detaljinformation. |
Räkenskapsår |
Här kan du lägga upp de räkenskapsår som kan användas i tidsregistreringen, om du redovisar tidsregistreringar per räkenskapsår. Första räkenskapsåret måste du lägga in för hand. Läs mer om vilka räkenskapsår du kan skapa automatiskt i avsnittet
Skapa räkenskapsår. |
Spara |
Klicka på den här knappen för att spara ändringarna. |
Se även