Kunder - Statistik/Spårning, detaljinformation

Programdelen finns under Register - Kunder m m - Kunder.

På fliken Statistik/Spårning kan du ta fram viss statistik för en kund samt kontrollera kundens fakturaunderlag.

Så här kan fönstret se ut:

Tips!

Du kan snabbt gå från tidsregistreringen till statistik/spårning för en specifik kund. Högerklicka på en rad i tidsregistreringen och välj Spåra kund i snabbmenyn eller tryck på tangenten F11.

Här följer en beskrivning av samtliga fält och knappar som kan förekomma på fliken:

Ny

Klicka på den här knappen för att skapa en ny post.

Visa lista

Klicka på den här knappen för att gå till listläget för registret.

Sök

Här kan du söka efter en kund på namnet eller kundnumret.

Övre delen

Visa uppgifter om

Här väljer du vad du vill se i tabellen nedan. Rubrikerna i tabellen ändrar sig beroende på vad du väljer här.

Registreringar
fr o m/t o m

Här väljer du den period du vill visa uppgifter för. Om du vill visa alla uppgifter som finns registrerade fram till och med ett visst datum behöver du bara fylla i t o m-datum.

Uppdatera

När du är klar med inställningarna klickar du på den här knappen för att uppdatera innehållet i tabellen.

Tabellen - Kolumner för fakturaunderlag

Nr

Här ser du fakturaunderlagets löpnummer.

Godkänd

Visar med Ja/Nej om fakturaunderlaget är godkänt eller inte.

Projekt

Vilket projekt det gäller ser du här.

Fakt.typ

Vilken faktureringstyp som är vald för projektet ser du här. LF står för Löpande fakturering, LF m TP står för Löpande fakturering med takpris, FP står för Fastpris och AF står för A conto-fakturering. Om fastpris eller a conto har valts på kundnivå markeras det med ett K - FP (K) respektive AF (K).

Belopp

Visar fakturaunderlagets totalbelopp.

Varav utlägg

Visar vilken andel (belopp) av fakturaunderlagets belopp som utgörs av utlägg.

Omfattar period

Här ser du vilken period som valdes när fakturaunderlaget skapades.

Fakt.datum

Här ser du det fakturadatum som valdes när fakturaunderlaget exporterades/överfördes.

Överfört till historik

Visar med Ja/Nej om fakturaunderlaget är överfört till historiken eller inte.

Tabellen - övriga kolumnrubriker som kan förekomma

Beskrivning

Detta fält visas i alla listor och innehåller en beskrivning av posten.

Arbetade tim period

Om du har valt Arbetad tid, debiterbara resp. fakturerade timmar, visar denna kolumn antal arbetade timmar för den period du har valt.

Debiterbara (ej fakt.) tim period

Om du har valt Arbetad tid, debiterbara resp. fakturerade timmar, visar denna kolumn antal debiterbara timmar, d v s ännu ej fakturerade timmar, för den period du har valt.

Fakturerade tim period

Om du har valt Arbetad tid, debiterbara resp. fakturerade timmar, visar denna kolumn antal fakturerade timmar för den period du har valt.

Debiterbart (ej fakt.) belopp period

Visar debiterbart belopp för angiven period och räknas fram genom att debiterbara timmar multipliceras med pris.

Om ett fakturaunderlag inte är skapat utgörs debiterbart belopp av debiterbara timmar multiplicerat med timpris plus utlägg. Den här uppgiften utgår alltså från registrerade timmar. Var uppmärksam på att för fastprisprojekt och a conto-projekt visas aldrig belopp enligt fakturaplanen som debiterbara belopp. Debiterbara belopp baseras alltid på faktiska registreringar.

Fakturerat belopp period

Beräknas genom att antal fakturerade timmar multipliceras med pris. Till detta läggs utlägg.

Varav utlägg

Visar vilken andel (belopp) av fakturerat belopp som utgörs av utlägg.

Kostnad period

Omfattar summan av kostnaden för arbetade timmar och kalkylkostnaden för utlägg, för angiven period. Kostnaden för arbetade timmar räknas fram genom att antal arbetade timmar multipliceras med den kalkylkostnad som finns angiven för medarbetaren.

TB (fakt.belopp-kostnad) period

Visar täckningsbidraget för angiven period. Det beräknas på följande sätt: fakturerade belopp i kronor minus kostnad för arbetade timmar minus kostnad för utlägg. Uttrycks i kronor.

TG% (TB/fakt.belopp) period

Visar täckningsgraden för angiven period. Det beräknas på följande sätt: (täckningsbidraget/fakturerade belopp) gånger 100. Uttrycks i procent. Utlägg ingår.

Upparbetat belopp period

Här visas upparbetat belopp för angiven period. Beloppet beräknas genom att antal arbetade timmar multipliceras med pris. Till detta läggs eventuella utlägg. Om priset ändras så börjar det nya priset gälla på de timmar som ännu inte är fakturerade. För de timmar som är fakturerade hämtas det pris som gällde när fakturaunderlaget godkändes.

Knappar längst ner

Skriv ut

Om du vill skriva ut tabellens innehåll klickar du på den här knappen.

Spara

Klicka på den här knappen för att spara ändringarna.

Se även

Kunder, översikt
Listan över kunder, detaljinformation
Kunduppgifter, detaljinformation
Fler uppgifter, detaljinformation
Fakturering, detaljinformation
Allmänna tangenter
Välja från en lista
Lägga till en ny post
Metoder för prissättning och fakturering
Radera post
Specifika tangenter för Visma Tid
Söka en post
Söka i en lista
Ändra uppgifterna för en post
Företagsinställningar, översikt