Kunder - Statistik/Spårning, detaljinformation
Programdelen finns under Register - Kunder m m - Kunder.
På fliken Statistik/Spårning kan du ta fram viss statistik för en kund samt kontrollera kundens fakturaunderlag.
Så här kan fönstret se ut:
Tips!
Du kan snabbt gå från tidsregistreringen till statistik/spårning för en specifik kund. Högerklicka på en rad i tidsregistreringen och välj Spåra kund i snabbmenyn eller tryck på tangenten F11.
Här följer en beskrivning av samtliga fält och knappar som kan förekomma på fliken:
Ny |
Klicka på den här knappen för att skapa en ny post. |
Visa lista |
Klicka på den här knappen för att gå till listläget för registret. |
Sök |
Här kan du söka efter en kund på namnet eller kundnumret. |
Övre delen |
|
Visa uppgifter om |
Här väljer du vad du vill se i tabellen nedan. Rubrikerna i tabellen ändrar sig beroende på vad du väljer här. |
Registreringar |
Här väljer du den period du vill visa uppgifter för. Om du vill visa alla uppgifter som finns registrerade fram till och med ett visst datum behöver du bara fylla i t o m-datum. |
Uppdatera |
När du är klar med inställningarna klickar du på den här knappen för att uppdatera innehållet i tabellen. |
Tabellen - Kolumner för fakturaunderlag |
|
Nr |
Här ser du fakturaunderlagets löpnummer. |
Godkänd |
Visar med Ja/Nej om fakturaunderlaget är godkänt eller inte. |
Projekt |
Vilket projekt det gäller ser du här. |
Fakt.typ |
Vilken faktureringstyp som är vald för projektet ser du här. LF står för Löpande fakturering, LF m TP står för Löpande fakturering med takpris, FP står för Fastpris och AF står för A conto-fakturering. Om fastpris eller a conto har valts på kundnivå markeras det med ett K - FP (K) respektive AF (K). |
Belopp |
Visar fakturaunderlagets totalbelopp. |
Varav utlägg |
Visar vilken andel (belopp) av fakturaunderlagets belopp som utgörs av utlägg. |
Omfattar period |
Här ser du vilken period som valdes när fakturaunderlaget skapades. |
Fakt.datum |
Här ser du det fakturadatum som valdes när fakturaunderlaget exporterades/överfördes. |
Överfört till historik |
Visar med Ja/Nej om fakturaunderlaget är överfört till historiken eller inte. |
Tabellen - övriga kolumnrubriker som kan förekomma |
|
Beskrivning |
Detta fält visas i alla listor och innehåller en beskrivning av posten. |
Arbetade tim period |
Om du har valt Arbetad tid, debiterbara resp. fakturerade timmar, visar denna kolumn antal arbetade timmar för den period du har valt. |
Debiterbara (ej fakt.) tim period |
Om du har valt Arbetad tid, debiterbara resp. fakturerade timmar, visar denna kolumn antal debiterbara timmar, d v s ännu ej fakturerade timmar, för den period du har valt. |
Fakturerade tim period |
Om du har valt Arbetad tid, debiterbara resp. fakturerade timmar, visar denna kolumn antal fakturerade timmar för den period du har valt. |
Debiterbart (ej fakt.) belopp period |
Visar debiterbart belopp för angiven period och räknas fram genom att debiterbara timmar multipliceras med pris. Om ett fakturaunderlag inte är skapat utgörs debiterbart belopp av debiterbara timmar multiplicerat med timpris plus utlägg. Den här uppgiften utgår alltså från registrerade timmar. Var uppmärksam på att för fastprisprojekt och a conto-projekt visas aldrig belopp enligt fakturaplanen som debiterbara belopp. Debiterbara belopp baseras alltid på faktiska registreringar. |
Fakturerat belopp period |
Beräknas genom att antal fakturerade timmar multipliceras med pris. Till detta läggs utlägg. |
Varav utlägg |
Visar vilken andel (belopp) av fakturerat belopp som utgörs av utlägg. |
Kostnad period |
Omfattar summan av kostnaden för arbetade timmar och kalkylkostnaden för utlägg, för angiven period. Kostnaden för arbetade timmar räknas fram genom att antal arbetade timmar multipliceras med den kalkylkostnad som finns angiven för medarbetaren. |
TB (fakt.belopp-kostnad) period |
Visar täckningsbidraget för angiven period. Det beräknas på följande sätt: fakturerade belopp i kronor minus kostnad för arbetade timmar minus kostnad för utlägg. Uttrycks i kronor. |
TG% (TB/fakt.belopp) period |
Visar täckningsgraden för angiven period. Det beräknas på följande sätt: (täckningsbidraget/fakturerade belopp) gånger 100. Uttrycks i procent. Utlägg ingår. |
Upparbetat belopp period |
Här visas upparbetat belopp för angiven period. Beloppet beräknas genom att antal arbetade timmar multipliceras med pris. Till detta läggs eventuella utlägg. Om priset ändras så börjar det nya priset gälla på de timmar som ännu inte är fakturerade. För de timmar som är fakturerade hämtas det pris som gällde när fakturaunderlaget godkändes. |
Knappar längst ner |
|
Skriv ut |
Om du vill skriva ut tabellens innehåll klickar du på den här knappen. |
Spara |
Klicka på den här knappen för att spara ändringarna. |