Webshop +
För dig som har UF-företag i Webshop +
Här hittar du de vanligaste frågorna för dig som är UF-företagare och arbetar i Webshop +.
Tips på bra YouTube-filmer!
Kom igång med ditt UF-paket från Spiris
Skapa din hemsida eller webshop som UF-företag
Har du andra frågor om funktionen hittar du det här i den skrivna hjälpen.
Har du frågor om UF-företag i Bokföring & Fakturering? I så fall hittar du info om det här.
Vad är ett UF-paket och är det gratis?
Alla elever som driver ett UF-företag får gratis webbaserade funktioner av Spiris under sitt UF-år. Då ingår Bokföring & Fakturering för bokföring och fakturering samt Webshop + för att kunna bygga en hemsida och nätbutik. Med Spiris webbaserade funktioner får du bättre koll på ekonomin i företaget.
Hur hämtar jag mitt UF-paket?
Du hämtar ditt UF-paket genom att fylla i det här formuläret: Registrera ditt UF-företag.
Det är bara en person i UF-företaget behöver registrera sig. Sedan går det bra att dela på inloggningen eller lägga till fler användare kostnadsfritt. Lägger du till fler användare ser det ut som att det kostar extra, men UF-företag faktureras inte för den kostnaden!
Hur kan jag fixa en gratis domän som UF-företag?
Läs om hur du gör för att beställa en gratis domän i avsnittet Beställ gratis domän som UF-företag.
Kan UF-företag ha Swish som betalsätt?
Det som styr om ditt UF-företag kan använda sig av Swish som betalningssätt i Webshop + beror på vilket avtal du har med din bank. För att kunna använda Swish som betalningssätt behöver du ha lösningen Swish för handel. Kontakta din bank för att se över avtalet
Läs mer om Swish som betalsätt för UF-företag Använd Swish som UF-företag.
Fler vanliga UF-frågor

Det gör du genom att gå till Spiris och logga in.

Logga in på Spiris. Välj sedan Hantera Användare ute till vänster i menyn. Välj sedan vilka funktioner den nya användaren ska ha tillgång till.

Eftersom UF-företag inte kan integrera med externa leverantörer för frakt, rekommenderar vi att ni själva undersöker vad som passar era varor bäst. Ni kan ta kontakt med en postoperatör för att få hjälp. Sedan kan ni lägga upp fraktsättet genom att Skapa fraktsätt. Läs mer i avsnittet Skapa fraktsätt.

I Bokföring & Fakturering kan du aktivera synkroniseringen under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Om du av något skäl väljer att inaktivera synkroniseringen, kommer du varje gång du startar Bokföring & Fakturering få frågan om du vill aktivera synkroniseringen. Synkroniseringen mellan de båda funktionerna sker automatiskt. Information, som till exempel uppdateringar av artikelregistret eller mottagna beställningar, flyttas över mellan programmen.

Om du vill fortsätta driva ditt UF-företag året ut, behöver du kontakt oss på Spiris via skola@spiris.se. Du kan fortsätta använda Spiris ett år kostnadsfritt om du går med i nätverket UF Alumni.