Webshop +
Betalsätt
När dina kunder lagt en artikel i varukorgen och gått till kassan, måste de välja ett betalsätt för att kunna slutföra köpet. Därför är det viktigt att du skapar de betalsätt du vill erbjuda dina kunder.
Olika betalsätt
Förutom att skapa ett eget betalsätt kan du använda färdiga betallösningar. Om du använder betalningslösningar, förenklar det för dig genom att du kan erbjuda olika sätt att betala i din webshop, utan att hantera extra administration.
Det finns olika beloppsgränser för de olika betallösningarna om din kund betalar med kort. Det finns också en gräns beroende på vilket kort de väljer att betala med. Företagen har också olika avgifter, t ex anslutningsavgifter eller transaktionsavgifter. För mer information om de aktuella avgifterna hänvisar vi till respektive hemsida för de olika leverantörerna av betallösningar.
Spiris tar 1% av den totala köpesumman. Om köpet av någon anledning inte genomförs, får du tillbaka avgiften. Denna avgiften tillkommer inte om man använder Kustom Checkout som betalsätt.
Du kan välja mellan följande betalsätt:
Betalningslösning | Registrera hos | Uppgifter att ange under Inställningar - Betalningssätt | Hur fungerar det? |
---|---|---|---|
Kustom Checkout | Webshop + | Skapa ett Kustom Checkout konto |
En order läggs i din webshop och när du har levererat och bekräftat den under Beställningar - Kustom Checkout, aktiverar de en utbetalning till dig. Du har 28 dagar på dig att bekräfta ordern, om du inte gör det kommer den att annulleras. Detta gäller oavsett vilket betalningssätt din kund har valt. Koppling med Bokföring & Fakturering: Läs mer i Betalsätt Kustom Checkout. |
Paypal | paypal.com | Agent ID and API-key |
Kunden loggar in på sitt konto och bekräftar sitt köp. Koppling med Bokföring & Fakturering: Se till att du inte skapar och skicka fakturan till kunden, eftersom din kund redan har betalat för ordern genom sitt PayPal-konto. |
Stripe | Länk till Stripe via Webshop + | API-key/Secret key |
Dina kunder kan välja mellan de betalmetoder du valt att lägga till i din shop. Ordrar och utbetalningar hanterar du via ditt konto på Stripes portal. I dagsläget hanteras bokföring via koppling med Visma Administration. Det finns i dagsläget ingen koppling med Bokföring & Fakturering. Priser för de olika betalsätten hittar du här: |
Viktig information om Payson
Payson, Payson Faktura och Payson Checkout 2.0 kommer att upphöra 31 augusti 2025. Därför kan betalsättet inte läggas till av nya användare. Till dig som idag har Payson som betalsätt i Webshop +, kommer vi att kontakta med mer information framöver vad det innebär för dig. |
|||
Viktig information om Nets
|
Om du vill se om en order har betalats via en betallösning kan du kontrollera orderstatusen på följande ställen:
- Under Beställningar i Webshop +.
- I den beställningsbekräftelse som du får via e-post.
För att få beställningsbekräftelser via e-post, måste du lägga till din e-postadress i fältet Skicka kopia till. Du hittar det under Inställningar - Shopinställningar, fliken Shopinställningar.
- Genom att skriva ut en Kundfakturalista i Bokföring & Fakturering.
Relaterade avsnitt