Byråstöd
Aktivera samarbete i Digitala fakturor & dokument
Med ett samarbete i Digitala fakturor & dokument kan du och din kund skicka och ta emot fakturor digitalt i de respektive funktion ni båda jobbar i.
Slut på pappersarbetet! Nu kan du skicka fakturorna direkt från funktionen - inga utskrifter och ingen posthantering. Allt sker digitalt med några enkla klick.. Om ni både skickar och tar emot alla dokument elektroniskt i era respektive ekonomiprogram, kommer det att både underlätta och effektivisera er fakturahantering.
När du aktiverar det här samarbetet kan du som byrå ange att du vill stå som betalningsmottagare för de fakturor som skickas och tas emot via funktionen.
Titta på filmen Bjud in till samarbete för att se hur det går till. I filmen Acceptera samarbete kan du se hur det går till när en kund får en inbjudan till ett samarbete.
När samarbetet har aktiverats behöver du göra följande:
- I Visma Administration klickar du på Synkronisera under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Spiris. Under Digitala fakturor och dokument gör du även inställningar för om du vill skicka alla fakturor och/eller om du vill ta emot fakturor.
- I Bokföring & Fakturering går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och väljer Ta emot e-faktura.
Läs mer om du arbetar med digitala fakturor i Visma Administration eller i Bokföring & Fakturering.
Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Digitala fakturor & dokument.
- Välj Aktivera.
- Välj Uppdragoch Fakturamottagare.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har gått ut till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Digitala fakturor & dokument.
- Välj Aktivera.
- Välj Uppdragoch Fakturamottagare.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat både samarbetet och funktionen för din kund. Kunden får ett mejl och ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Digitala fakturor & dokument.
- Välj Aktivera.
- Välj Uppdrag och Fakturamottagare.
- Säkerställ att uppgifterna under Obligatoriska kontaktuppgifter för är korrekta. Denna användare kommer bli administratör på spiris.se.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat både samarbetet och funktionen för kunden. Dessutom har kundens administratör på Spiris skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på Spiris för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete.
Relaterade avsnitt
![]() |
Kom igång med samarbeten |
![]() |
Samarbeta med dina kunder via Byråstöd |
![]() |
Avsluta samarbete för en funktion |