Aktivera samarbete i Digitala fakturor & dokument

Med ett samarbete i Digitala fakturor & dokument kan du och din kund skicka och ta emot fakturor digitalt i de respektive funktion ni båda jobbar i.

Slut på pappersarbetet! Nu kan du skicka fakturorna direkt från funktionen - inga utskrifter och ingen posthantering. Allt sker digitalt med några enkla klick.. Om ni både skickar och tar emot alla dokument elektroniskt i era respektive ekonomiprogram, kommer det att både underlätta och effektivisera er fakturahantering.

När du aktiverar det här samarbetet kan du som byrå ange att du vill stå som betalningsmottagare för de fakturor som skickas och tas emot via funktionen.

Titta på filmen Bjud in till samarbete för att se hur det går till. I filmen Acceptera samarbete kan du se hur det går till när en kund får en inbjudan till ett samarbete.

När samarbetet har aktiverats behöver du göra följande:

  • Visma Administration klickar du på Synkronisera under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Spiris. Under Digitala fakturor och dokument gör du även inställningar för om du vill skicka alla fakturor och/eller om du vill ta emot fakturor.
  • I Bokföring & Fakturering går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och väljer Ta emot e-faktura.
I Bokföring & Fakturering aktiveras inställningen Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter automatiskt.

Läs mer om du arbetar med digitala fakturor i Visma Administration eller i Bokföring & Fakturering.

Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.

Relaterade avsnitt

Kom igång med samarbeten
Samarbeta med dina kunder via Byråstöd
Avsluta samarbete för en funktion