Inaktivera kund

I detta avsnittet finns information om hur olika delar i Byråstöd påverkas när du inaktiverar en kund.

Kunder som inaktiverats, kan fortfarande spåras i rapporter genom att markera kryssrutan Inaktiva poster - Kunder.
  1. Gå till Kunder i huvudmenyn.

  2. Välj den kund som ska inaktiveras.

  3. Klicka på knappen under Aktiv.

Nu öppnas en guide, som visar uppgifter om något kan behöva åtgärdas innan inaktiveringen kan genomföras.

Informationen kommer att visas om:

  • Det finns tidregisteringar och/eller utlägg kopplade till kunden som ännu inte fakturerats: Dessa timmar/utlägg kommer att inkluderas i nästa kundfaktura, men vi rekommenderar att du slutför faktureringen innan kunden inaktiveras.

  • Kunden har en aktiv prissättning:

    • All prissättning kopplad till kunden förblir aktiv, men det är inte möjligt att förnya eller lägga till ny prissättning.

    • Om kunden har ett aktivt fastpris går det inte att lägga till nya faktureringstillfällen. Om det finns planerade faktureringstillfällen kommer de att faktureras på det planerade datumet, även efter avaktiveringen.
  • Det finns planerade timmar för kunden: Det finns planerade timmar för framtida perioder. Om kunden inaktiveras kommer timmarna fortfarande att visas i resursplaneringen om Visa inaktiva är valt, men de kan inte längre uppdateras eller tas bort.

  • Kunden har aktiva samarbeten: Du kan fortfarande fortsätta att arbeta med de tjänsterna, men vi rekommenderar att du avslutar samarbetet innan du avaktiverar kunden.

    Gå till Underhåll - Samarbeten för att få en överblick över vilka samarbeten ni har.

  • Kunden är Huvud-/moderbolag i en gruppstruktur: Om du vill inaktivera eller ta bort kunden, gå till fliken Kundinformation och avmarkera kryssrutan under Gruppstruktur.

  • Kunden har en pågående KYC: En kund med en aktiv KYC-bevakning kan inte inaktiveras eller raderas. Du måste inaktivera KYC-övervakningen innan du kan gå vidare.

Relaterade avsnitt

Lägg till en ny kund
Koppla uppdrag till kund