Byråstöd
Inaktivera kund
I detta avsnittet finns information om hur olika delar i Byråstöd påverkas när du inaktiverar en kund.
-
Gå till Kunder i huvudmenyn.
-
Välj den kund som ska inaktiveras.
-
Klicka på knappen under Aktiv.
Nu öppnas en guide, som visar uppgifter om något kan behöva åtgärdas innan inaktiveringen kan genomföras.
Informationen kommer att visas om:
-
Det finns tidregisteringar och/eller utlägg kopplade till kunden som ännu inte fakturerats: Dessa timmar/utlägg kommer att inkluderas i nästa kundfaktura, men vi rekommenderar att du slutför faktureringen innan kunden inaktiveras.
-
Kunden har en aktiv prissättning:
-
All prissättning kopplad till kunden förblir aktiv, men det är inte möjligt att förnya eller lägga till ny prissättning.
- Om kunden har ett aktivt fastpris går det inte att lägga till nya faktureringstillfällen. Om det finns planerade faktureringstillfällen kommer de att faktureras på det planerade datumet, även efter avaktiveringen.
-
-
Det finns planerade timmar för kunden: Det finns planerade timmar för framtida perioder. Om kunden inaktiveras kommer timmarna fortfarande att visas i resursplaneringen om Visa inaktiva är valt, men de kan inte längre uppdateras eller tas bort.
-
Kunden har aktiva samarbeten: Du kan fortfarande fortsätta att arbeta med de tjänsterna, men vi rekommenderar att du avslutar samarbetet innan du avaktiverar kunden.
Gå till Underhåll - Samarbeten för att få en överblick över vilka samarbeten ni har.
-
Kunden är Huvud-/moderbolag i en gruppstruktur: Om du vill inaktivera eller ta bort kunden, gå till fliken Kundinformation och avmarkera kryssrutan under Gruppstruktur.
-
Kunden har en pågående KYC: En kund med en aktiv KYC-bevakning kan inte inaktiveras eller raderas. Du måste inaktivera KYC-övervakningen innan du kan gå vidare.
Relaterade avsnitt
![]() |
Lägg till en ny kund |
![]() |
Koppla uppdrag till kund |