Lön
Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg
För att underlätta arbetet för dig som löneadministratör kan de anställda själva registrera sina utlägg. Registreringarna läggs in på de anställdas lönebesked vid lönekörningen.
Om du arbetar med Byråstöd behöver du först bjuda in dina kunder till samarbete i funktionen. Hur du gör det kan du läsa i avsnittet Aktivera samarbete i Resor & Utlägg från Byråstöd.
Här beskriver i hur du gör för att komma igång. Om du vill att vi visar dig hur du gör, klicka på Guida mig i menyraden och välj guiden Aktivera Resor & Utlägg för anställda.
- Om företaget inte har tillgång till funktionen väljer du Inställningar - Löneinställningar och klickar på Ge tillgång vid Anställda registrerar utlägg.
- Välj Lön - Anställda.
- Markera den anställde som ska få tillgång till funktionen.
- Lägg in/kontrollera att den anställde har korrekta uppgifter i fälten Förnamn, Efternamn och E-postadress på fliken Personuppgifter.
Om den anställde är ansluten till någon av Spiris funktioner ändras förnamn, efternamn eller e-postadress genom att logga in på spiris.se. Läs mer i avsnittet Hur ändrar jag namn eller e-postadress i Anställd/Lönebesked/Resor & Utlägg?
- Välj fliken Anställning.
- Markera rutan Den anställde registrerar utlägg.
Gör så här för att logga in:
- Gå till spiris.se och logga in.
- Välj Resor & Utlägg.