Byråstöd
Aktivera samarbete i Resor & Utlägg
Med Resor & Utlägg, behöver du inte längre hantera dina kunders reseutlägg och kvitton manuellt.
Din kunds anställda registrerar sina utlägg via webben eller mobilen. Om du också väljer att koppla Resor & Utlägg med Visma Lön 600 eller Lön, synkroniseras reseräkningar och utlägg med Visma Lön 600 eller Lön och läggs till på varje anställds lönebesked.
Om du väljer att aktivera kopplingen med Bokföring & Fakturering, uppdateras kontoplanen automatiskt i Resor & Utlägg. När överföring av rapporter sker från Resor & Utlägg till Bokföring & Fakturering förs informationen automatiskt in på verifikationen. Alla bilder som lagts till i rapporten i Resor & Utlägg läggs också till i verifikationen, vilket gör det enkelt att hitta de bilder som är kopplade till en verifikation. Som standard är Bokföring & Fakturering förvalt som rapportmottagare så snart du aktiverat Resor & Utlägg.
Titta på filmen Bjud in till samarbete för att se hur det går till. I filmen Acceptera samarbete kan du se hur det går till när en kund får en inbjudan till ett samarbete.

I Resor & Utlägg finns det tre användarabonnemang . Du ändrar abonnemang för användaren i Resor & Utlägg. Läs mer om hur du gör det i hjälpen för Resor & Utlägg i avsnittet Användare.
Resor & Utlägg Styckpris Styckpris - passar för användaren som gör få utlägg. Här betalar kunden per utlägg. Den är också lämplig för de som endast attesterar användarnas utlägg.
Resor & Utlägg Smart Smart - passar för användaren som vill rapportera så många utlägg och reseräkningar som behövs. Den betalas med en fast månadskostnad.
Resor & Utlägg Fastpris Fastpris - passar för företaget som inte bara har anställda som rapporterar så många utlägg och reseräkningar som behövs, men som även vill koppla sitt företagskort och körjournalsystem till funktionen så att all information uppdateras automatiskt. Den betalas med en fast månadskostnad.
När du aktiverar det här samarbetet kan du som byrå ange att du vill stå som betalningsmottagare för Resor & Utlägg. Samarbetet är kostnadsfritt för dig som redovisningsbyrå.

Efter att du aktiverat samarbetet i Byråstöd kan du aktivera kopplingen mellan Visma Lön 600 och Resor & Utlägg. Läs mer i Lön i avsnittet Kom igång med Resor & Utlägg i Visma Lön 600.

Efter att du aktiverat samarbetet i Byråstöd kan du aktivera integrationen mellan Lön och Resor & Utlägg. Läs mer i hjälpen för Lön i avsnittet Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg.

Efter att du aktiverat samarbetet i Byråstöd kan du aktivera kopplingen mellan Resor & Utlägg och Bokföring & Fakturering. Läs mer i hjälpen för Resor & Utlägg i avsnittet Koppling till Bokföring & Fakturering.
Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg i Spiris idag, kan aktiveringen skilja sig något. Välj därför det som passar just din kund bäst.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Resor & Utlägg.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har gått ut till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Resor & Utlägg.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat både samarbetet och funktionen för din kund. Kunden får ett mejl och ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Resor & Utlägg.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala.
- Säkerställ att uppgifterna under Obligatoriska kontaktuppgifter för är korrekta. Denna användare kommer bli administratör på spiris.se.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat både samarbetet och funktionen för kunden. Dessutom har kundens administratör på Spiris skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på Spiris för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete.