Lön
Löneinställningar, fliken Semester
Under Inställningar - Löneinställningar gör du anpassningar som gäller för företagets lönehantering. Många av dessa inställningar gör du när du börjar använda löneprogrammet, men du kan alltid gå tillbaka och ändra dem senare.
På fliken Semester gör du företagets inställningar för semester.
Vid uttag av semester ska semesterlön betalas ut istället för vanlig lön. Semesterlön kan enligt semesterlagen beräknas på två sätt, enligt sammalöneregeln eller procentregeln. I Lön görs beräkningarna med hjälp av olika semestervillkor. Beroende på vilket semestervillkor som väljs så görs beräkningarna antingen utifrån sammalöneregeln eller procentregeln.
Du väljer semestervillkor för de anställda under Lön - Anställda, fliken Semester.
Semestervillkor 10 används både för tjänstemän och för arbetare som får semesterlön baserad på semestergrundande lön och semestergrundande frånvaro under intjänandeåret. Det kan både gälla personal med fast månadslön och personal med timlön. Vid semesterårsavslut lägger sig den framräknade semesterdaglönen i anställningsregistret och används sedan när den anställde tar ut semester. Även semesterdaglön för de sparade dagarna räknas ut.
Standardförslaget är att semesterperioden följer semesterlagens semesterår (den 1 april till den 31 mars). Ett annat vanligt alternativ för semesterperiod är kalenderår, men du kan också välja att semesteråret ska börja vilken månad som helst. Alla semesterperioder blir automatiskt ett år långa.
Pågående period uppdateras automatiskt om du byter period för semesteråret. För semestervillkor 10 ligger intjänandeåret före semesteråret eftersom det inte går att räkna ut en semesterdaglön förrän all semestergrundande lön och semestergrundande frånvaro är registrerad.
Om företaget vill att den semestergrundande frånvaron ska värderas med en snittimlön enligt beräkningen Semestergrundande lön/Semestergrundande arbetstid, timmar ska rutan markeras.
Om företaget vill att den semestergrundande frånvaron ska värderas med den anställdes beräknade timlön ska rutan inte markeras. För timavlönade används den anställdes timlön och för månadsavlönade används den anställdes beräknade timlön.
I fältet Semesterlön skriver du in den procentsats som ska användas vid beräkningen. Du måste använda samma procentsats för alla anställda som går efter detta villkor. Standardförslaget är semesterlagens 12 procent. Procentsatsen kan via avtal förhandlas fram till att bli högre men enligt semesterlagen aldrig lägre än 12 procent.
Semestervillkoret kan användas för både tjänstemän och arbetare med fast månadslön. Semesterdaglön och semestertillägg räknas ut som en procentsats av den aktuella månadslönen. Dessutom beräknas eventuell semesterskuld för rörligt semestertillägg.
Vid semesterårsavslutet läggs den framräknade rörliga semestertillägget i anställningsregistret och betalas sedan ut som ett engångsbelopp, oftast i samband med huvudsemestern.
Semestervillkor 20 och 21 är identiska. Det kan vara praktiskt att ha två likadana villkor för olika situationer. Här är några exempel:
- Om företaget använder samma typ av semesterberäkning men har olika semesterårsperioder för tjänstemän och arbetare. Då kan du använda semestervillkor 20 för arbetare och semestervillkor 21 för tjänstemän.
- Om tjänstemän har rörlig semesterersättning som beräknas med en procentsats per dag, medan arbetarnas rörliga semesterersättning beräknas som en procentsats av totalt utbetald rörlig semesterlön.
Semestervillkor 21 är inte aktiverat som standard. Gå till Inställningar - Löneinställningar , fliken Semester för att aktivera det.
Du väljer semestervillkor för de anställda under Lön - Anställda, fliken Semester.
Standardförslaget är att semesterperioden följer semesterlagens semesterår (den 1 april till den 31 mars). Ett annat vanligt alternativ för semesterperiod är kalenderår, men du kan också välja att semesteråret ska börja vilken månad som helst. Alla semesterperioder blir automatiskt ett år långa.
Pågående period uppdateras automatiskt om du byter period för semesteråret.
Du kan välja att intjänandeåret ska vara året före semesteråret eller samma som semesteråret. Inställningen används för beräkning av hur många betalda semesterdagar en anställd tjänat in när intjänandeåret är slut.
Semestertillägg beräknas med en procentsats på lönevariabeln Månadslön. Standardinställningen för semestertillägget är i enlighet med semesterlagen 0,43 procent. Procentsatsen går att ändra om företaget tillämpar andra regler.
Rutan ska vara markerad om semestertillägget ska betalas ut vid uttagstillfället. Om alla semestertillägg betalas ut i samband med huvudsemestern (även till de anställda som inte har semester), ska rutan inte vara markerad.
Den rörliga semesterlönen räknas automatiskt ut vid semesterårsavslutet. Det är viktigt att betala ut den rörliga semesterlönen varje år eftersom den annars försvinner och ersätts av en ny framräknad rörlig semesterlön vid semesterårsavslutet. Exempel på semestergrundande rörlig lön är bonus och provision för tjänstemän och övertidsersättning för arbetare.
Om du markerar Beräknas med en procentsats per dag på semestergrundande rörlig lön och med hänsyn tagen till semestergrundande frånvaro föreslås 0,50 procent per dag i fältet Semesterlön, rörlig, men procentsatsen kan ändras om ditt företag tillämpar andra regler.
Om du markerar Beräknas med en procentsats på semestergrundande rörlig lön föreslås 12 procent i fältet Semesterlön, rörlig, men procentsatsen kan ändras om ditt företag tillämpar andra regler.
Enligt semesterlagen ska hänsyn inte tas till vilken sysselsättningsgrad den anställde hade när de sparade semesterdagarna tjänades in. Om du inte markerar rutan kommer den sparade semesterlönen alltid att bli densamma som den betalda.
Om företaget vill att det tas hänsyn till sysselsättningsgraden under det år då dagarna tjänades in ska rutan vara markerad.
Läs mer i avsnittet Vad innebär det att ta hänsyn till sysselsättningsgrad för intjänandeåret av de sparade dagarna?
Semestervillkoret kan användas för både tjänstemän och arbetare med fast månadslön. Semesterdaglön och semestertillägg räknas ut som en procentsats av den aktuella månadslönen. Dessutom beräknas eventuell semesterskuld för rörligt semestertillägg.
Vid semesterårsavslutet läggs den framräknade rörliga semestertillägget i anställningsregistret och betalas sedan ut som ett engångsbelopp, oftast i samband med huvudsemestern.
Semestervillkor 20 och 21 är identiska. Det kan vara praktiskt att ha två likadana villkor för olika situationer. Här är några exempel:
- Om företaget använder samma typ av semesterberäkning men har olika semesterårsperioder för tjänstemän och arbetare. Då kan du använda semestervillkor 20 för arbetare och semestervillkor 21 för tjänstemän.
- Om tjänstemän har rörlig semesterersättning som beräknas med en procentsats per dag, medan arbetarnas rörliga semesterersättning beräknas som en procentsats av totalt utbetald rörlig semesterlön.
Semestervillkor 21 är inte aktiverat som standard. Gå till Inställningar - Löneinställningar , fliken Semester för att aktivera det.
Standardförslaget är att semesterperioden följer semesterlagens semesterår (den 1 april till den 31 mars). Ett annat vanligt alternativ för semesterperiod är kalenderår, men du kan också välja att semesteråret ska börja vilken månad som helst. Alla semesterperioder blir automatiskt ett år långa.
Pågående period uppdateras automatiskt om du byter period för semesteråret.
Du kan välja att intjänandeåret ska vara året före semesteråret eller samma som semesteråret. Inställningen används för beräkning av hur många betalda semesterdagar en anställd tjänat in när intjänandeåret är slut.
Semestertillägg beräknas med en procentsats på lönevariabeln Månadslön. Standardinställningen för semestertillägget är i enlighet med semesterlagen 0,43 procent. Procentsatsen går att ändra om företaget tillämpar andra regler.
Rutan ska vara markerad om semestertillägget ska betalas ut vid uttagstillfället. Om alla semestertillägg betalas ut i samband med huvudsemestern (även till de anställda som inte har semester), ska rutan inte vara markerad.
Den rörliga semesterlönen räknas automatiskt ut vid semesterårsavslutet. Det är viktigt att betala ut den rörliga semesterlönen varje år eftersom den annars försvinner och ersätts av en ny framräknad rörlig semesterlön vid semesterårsavslutet. Exempel på semestergrundande rörlig lön är bonus och provision för tjänstemän och övertidsersättning för arbetare.
Om du markerar Beräknas med en procentsats per dag på semestergrundande rörlig lön och med hänsyn tagen till semestergrundande frånvaro föreslås 0,50 procent per dag i fältet Semesterlön, rörlig, men procentsatsen kan ändras om ditt företag tillämpar andra regler.
Om du markerar Beräknas med en procentsats på semestergrundande rörlig lön föreslås 12 procent i fältet Semesterlön, rörlig, men procentsatsen kan ändras om ditt företag tillämpar andra regler.
Enligt semesterlagen ska hänsyn inte tas till vilken sysselsättningsgrad den anställde hade när de sparade semesterdagarna tjänades in. Om du inte markerar rutan kommer den sparade semesterlönen alltid att bli densamma som den betalda.
Om företaget vill att det tas hänsyn till sysselsättningsgraden under det år då dagarna tjänades in ska rutan vara markerad.
Läs mer i avsnittet Vad innebär det att ta hänsyn till sysselsättningsgrad för intjänandeåret av de sparade dagarna?
Detta semestervillkor används för säsongs- och extraanställda som inte ska ha semesterledighet med semesterlön utan bara få semesterersättning. Semesterersättningen kan antingen betalas ut vid varje lönetillfälle eller en eller flera gånger per år till exempel när anställningen upphör för säsongen. I anställningsregistret på fliken Semester kan du ange att semesterersättningen ska betala ut automatiskt vid varje lönetillfälle.
Standardförslaget 12 procent är den procentsats som semesterlagen anger att arbetsgivare minst måste betala i semesterersättning. Du kan ändra till en högre procentsats om ditt företag tillämpar andra regler, men aldrig lägre.
Om företaget vill att den semestergrundande frånvaron ska värderas med en snittimlön enligt beräkningen Semestergrundande lön/Semestergrundande arbetstid, timmar ska rutan markeras.
Om företaget vill att den semestergrundande frånvaron ska värderas med den anställdes beräknade timlön ska rutan inte markeras. För timavlönade används den anställdes timlön och för månadsavlönade används den anställdes beräknade timlön.
Intermittent arbetstid betyder att en anställd arbetar färre eller fler dagar per vecka än företagets normalarbetstid för heltid. Antalet arbetade timmar per vecka eller sysselsättningsgrad har ingen betydelse.
Du behöver välja hur semestern ska beräknas för anställda med intermittent arbetstid.
|
Bruttosemester |
Semester registreras även på arbetsfria vardagar. |
|
Nettosemester |
Semester registreras bara dagar den anställde skulle ha arbetat. |