Skapa påminnelseärende, kommando

Kommandot Skapa påminnelseärende hittar du i programdelarna Försäljning - Kundfakturor och Betalningar - Manuella påminnelser.

Du kan använda kommandot i både list- och kortläge för fakturor eller betalningspåminnelser. Då visas en dialogruta där du kan välja vilka fakturor du vill skicka för påminnelsehantering. De fakturor som visas i listan är de förfallna fakturor som uppfyller kraven för att betalningspåminnelse ska kunna skickas. Du väljer själv vilka fakturor du vill skicka. Du kan skicka både vanliga fakturor, avtalsfakturor och samlingsfakturor. Fakturor som innehåller husarbete/grön teknik går också att skicka, påminnelsehanteringen görs då på hela fakturabeloppet.

Du kan inte skicka kontantnotor för påminnelsehantering och du kan bara använda funktionen för fakturor som är skickade till kunder inom Sverige och som har SEK som valuta.

Läs mer i avsnittet Påminnelsehantering.

  1. Ange ett datum i fältet Påminnelsedatum. De fakturor du kan skicka påminnelser på till och med det angivna datumet visas då i listan. Om du ändrar datum måste du trycka på Enter-tangenten för att tabellen ska uppdateras.
  2. Ange vilka fakturor du vill skapa ärende för genom att sätta en markering i kolumnen Markering.
  3. Ange vad respektive faktura innehåller i kolumnen Fakturainnehåll.

För varje rad du markerar har du möjlighet att se vilka fakturarader som ingår på den aktuella fakturan. Detta visas i den understa tabellen Fakturarader för markerad faktura. Tabellen visas endast om du har markerat Visa fält för fakturarader i programdelen Påminnelsehantering under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Spiris funktioner - Påminnelsehantering, fliken Allmänt. Den här funktionen kan vara användbar om det är svårt att avgöra vad du ska skriva i kolumnen Fakturainnehåll.

  1. Klicka på Skapa påminnelseärende.

Ärendet skickas nu iväg. 

För att följa din skickade ärenden går du till Betalningar - Påminnelsehantering. De ärenden du skickar iväg får status Skickad och finns på fliken Pågående ärenden. När ett ärende är mottaget ändras statusen till Påminnelse. Läs mer om olika statusar i avsnittet Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor och Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden.

En påminnelse skrivs ut till din kund senast arbetsdagen efter att du har skickat ärendet. På påminnelsen står det vad fordran avser, totalbeloppet som kunden ska betala, räntebeloppet, påminnelseavgiften samt betaluppgifterna till Visma Amili. De uppgifter du har angett i företagsinställningarna angående procentsatser för dröjsmålsränta följer med när du skickar ärendet. När påminnelsen skickas till kunden beräknas räntan enligt de inställningar du gjort för ränteberäkning i programmet. Räntan beräknas fram till och med att påminnelsen skrivs ut. Räntan är inräknad i beloppet som kunden ska betala.

Relaterade avsnitt