Vanliga frågor och svar - Visma Compact 750
-
Aktuellt just nu

Välj Register - Räkenskapsår. Klicka på knappen Nytt år och följ guiden. Obs! Det är viktigt att du tar en säkerhetskopia på ditt företag. Läs mer i Nytt räkenskapsår.

Välj Register - Konto IB, skriv in eller dubbelklicka på kontot som ska justeras och ändra på beloppet. Klicka på Spara IB. Du kan endast ändra ingående balans i det första räkenskapsåret. Därefter är det utgående balans för ett räkenskapsår som automatiskt skapar nästa års ingående balans. För år två måste utgående balans justeras med ett verifikat så att ingående balans med automatik blir rätt. Läs mer i Korrigera ingående balans.

Välj Arkiv - Export - Export SIE. Välj på fältet SIE-typ4 Transaktioner. Skriv i ett filnamn på fältet SIE-fil och klicka på Exportera. Läs mer i SIE-export / SIE-import.

Välj Program -Leverantörsreskontra - Utbetalningar. Ändra i Visningsstatus uppe till vänster till Betalda. Dubbelklicka på önskad faktura och ange beloppet med minus framför. Godkänn Restbelopp på fakturan och klicka på OK. Spara. Läs mer i Backa leverantörsbetalning.

Välj Program -Leverantörsreskontra - Utbetalningar. Ändra i Visningsstatus uppe till vänster till Betalda. Dubbelklicka på önskad faktura och ange beloppet med minus framför. Godkänn Restbelopp på fakturan och klicka på OK. Spara. Läs mer i Backa leverantörsbetalning.

Välj Program - Redovisning, ställ dig på den verifikation du vill korrigera genom att ange verifikationsnumret på fältet VerNr:. Markera en eller flera rader genom att klicka på radnumret till vänster, hela raden/raderna kommer nu markeras, tryck Delete på tangentbordet och svara Ja på kontrollfrågan. På nästa lediga rad/rader kan du balansera upp verifikationen. Klicka på Spara. Läs mer i Ändra verifikation.

Läs mer i Byte av dator eller titta på filmen Byta dator.
Välj kategori


GDPR ersätter Dataskyddsdirektivet 95/46/EG samt PUL (Personuppgiftslagen) som sedan 1998 har reglerat hur personuppgifter får hanteras. GDPR gäller alla medlemsländer i EU/EES och alla verksamheter som på något sätt hanterar data om enskilda individer.
På spiris.se finns information om vad GDPR är och vad lagen innebär för dig och ditt företag.
Vill du veta mer om hur GDPR hanteras i ditt program kan du läsa om det i avsnittet GDPR i Visma Compact.


Läs mer i Byte av dator eller titta på filmen Byta dator.

Då det beror på installationen, läs mer under Installation i den Skrivna hjälpen här på vår hemsida.

Om du inte har internet på den dator som du har programmet på, kan du hämta installationsfilen från vår hemsida och sedan flytta filen till datorn där du har programmet. Enklast är det att flytta filen via USB-minne.

Klicka på Hämta Uppdateringsguide via hemsidan. Dialogrutan Filhämtning kommer upp. Klicka på Spara och välj Skrivbordet eller annan mapp/enhet som du enkelt sen hittar till. Leta upp filen Installation av uppdateringsguide som du laddat ner och dubbelklicka på den för att starta installationen. När installationen är klar visas en avslutningsbild. Välj ett valfritt företag i Compact och gå till Hjälp - Sök efter uppdateringar.

Då uppdatering beror på installation kan du läsa mer i Uppdatering Visma Compact version som beskriver både uppdatering för enanvändare och fleranvändare (server/arbetsplatser).

På sidan Systemkrav kan du läsa mer om vilka operativsystem som gäller ditt program. Programmet är inte utvecklat för Novell-, Citrix- eller Linuxserver. Visma Compact fungerar inte på Ipad.

Om du vill komplettera med ytterligare användare, är du välkommen att kontaktaSpiris.

Innan du uppdaterar till den nya versionen bör du kontrollera att din leverantör som byggt integrationslösningen har gjort eventuella anpassningar i sitt program.
Är det första gången som du installerar Visma Compact måste du aktivera programmet för att din integrationslösning ska kunna användas.

Via menyvalet Arkiv - Export - Överför uppgifter till Visma eEkonomi. Ta del av den fullständiga checklistan och de vanligaste frågeställningarna på Bokför och fakturera på webben.

Välj Hjälp - Om Visma Compact.


Kundnumret innehåller 6-7 siffror och står uppe till vänster på fakturan som du fått från oss. Om du är inloggad på spiris.se hittar du ditt kundnummer genom att klicka på ditt företagsnamn i övre högra hörnet och sedan välja Företagsinställningar.
Hittar du inte ditt kundnummer just nu kan du avbryta guiden och ändå fortsätta arbeta i programmet. Detta gäller under en begränsad tid av 20 dagar.

Det organisationsnummer vi har registrerat på ditt kundnummer visas när du är inloggad på Spiris.
Om du inte har ditt organisationsnummer just nu kan du avbryta guiden och ändå fortsätta arbeta i programmet. Detta gäller under en begränsad tid av 20 dagar.

Ange ditt namn som kontaktperson. Uppgiften används enbart av Spiris om vi behöver kontakta dig i samband med din aktivering.

Du startar programmet och följer guiden om aktivering av program. Guiden känner av att du inte har internetuppkoppling och efter att du fått meddelande om detta väljer du alternativet Datorn har ingen anslutning till Internet.
När du slutfört guiden kan du direkt börja arbeta i programmet i väntan på din licensnyckel.

Du kan ändra inställningen i din brandvägg eller välja alternativet att få en licensnyckel skickad till dig.
Om du väljer att få en licensnyckel skickad till dig, startar du programmet och följer guiden om aktivering av program. Genom att välja alternativet Datorn har ingen anslutning till Internet kommer du till nästa steg där du kan välja hur du vill att vi ska skicka licensnyckeln till dig. Du kan få licensnyckeln via e-post eller brev, och den måste skrivas in manuellt i guiden.
Om du väljer att ändra inställningen i din brandvägg är det beroende av program vilken fil du ska godkänna. Om du behöver hjälp med att ändra inställningarna i din brandvägg, ber vi dig kontakta din brandväggsleverantör.
Under 20 dagar från installationen kan du arbeta i programmet utan att aktivera det. Tänk på att aktivera ditt program i god tid.

Ja, du kan aktivera ditt program flera gånger, till exempel när du bytt dator eller köpt serviceavtal för fler användare.

Kontakta Spiris på för att säkerställa att er licens gäller för korrekt antal användare, Se öppettider och kontaktvägar.

Du behöver enbart aktivera programmet på en dator i nätverket. Det går bra att aktivera programmet antingen på servern eller på arbetsplatsen.

När du köper ett program med en grundlicens har du rätt att installera programmet på mer än en dator om det är samma användare som använder programmet på båda ställena. Ett exempel på detta är ensamföretagaren som har en dator på sin arbetsplats och en dator hemma. Du aktiverar programmet genom att följa guiden.


Välj Arkiv - Återställning - Företag. Med hjälp av knappen till höger i fältet Från väljer du den enhet eller mapp som du återställer från. Klicka på Nästa. Markera den säkerhetskopia du vill återställa. Klicka på Nästa och därefter Slutför. Läs mer i Återställning av säkerhetskopia.

Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Företag. Med hjälp av knappen till höger i fältet Från väljer du den enhet eller mapp som du vill att säkerhetskopian ska sparas till. Skriv in eventuell valfri text i fältet Kommentar. Klicka på Nästa. Ett meddelande om att säkerhetskopian slutfördes utan fel visas. Klicka på Nästa och därefter Slutför. Läs mer i Säkerhetskopiering.


Välj Arkiv - Export - Export SIE. Välj på fältet SIE-typ 4 Transaktioner. Skriv i ett filnamn på fältet SIE-fil och klicka på Exportera. Läs mer i SIE-export / SIE-import.

Välj Program - Redovisning, ställ dig på den verifikation du vill korrigera genom att ange verifikationsnumret på fältet VerNr:. Markera en eller flera rader genom att klicka på radnumret till vänster, hela raden/raderna kommer nu markeras, tryck Delete på tangentbordet och svara Ja på kontrollfrågan. På nästa lediga rad/rader kan du balansera upp verifikationen. Klicka på Spara. Läs mer i Ändra verifikation.

Ja det kan du, läs mer i Automatfördelningar.

Välj Register - Omräkna saldoregister, klicka Ja på kontrollfrågan. Om differensen fortfarande kvarstår kontrollera så att samtliga konton med ett saldo i finns med i tillhörande rapport. Felaktig grupp på konton kan också vara en orsak till differensen, denna kontroll gör du under Register - Kontoregister i fältet Grupp. Läs mer i Avstämning balans- och resultatrapport.

Välj Register - Konto IB, skriv in eller dubbelklicka på kontot som ska justeras och ändra på beloppet. Klicka på Spara IB. Du kan endast ändra ingående balans i det första räkenskapsåret. Därefter är det utgående balans för ett räkenskapsår som automatiskt skapar nästa års ingående balans. För år två måste utgående balans justeras med ett verifikat så att ingående balans med automatik blir rätt. Läs mer i Korrigera ingående balans.

Välj Register - Räkenskapsår. Klicka på knappen Nytt år och följ guiden. Obs! Det är viktigt att du tar en säkerhetskopia på ditt företag. Läs mer i Nytt räkenskapsår.

Ja, genom att markera rutan Anväd lösenord under Inställningar - Programinställnigar, flik Lösenord. Läs mer i Användarinloggning med automatik.

Ja, genom att markera rutan för Företagsspecifika rapporter som du hittar under Register - Företagsiformation, flik Utskrifter. Läs mer i Företagsspecifika rapporter.


Välj Program -Leverantörsreskontra - Utbetalningar. Ändra i Visningsstatus uppe till vänster till Betalda. Dubbelklicka på önskad faktura och ange beloppet med minus framför. Godkänn Restbelopp på fakturan och klicka på OK. Spara. Läs mer i Backa leverantörsbetalning.

Välj Program -Leverantörsreskontra - Utbetalningar. Ändra i Visningsstatus uppe till vänster till Betalda. Dubbelklicka på önskad faktura och ange beloppet med minus framför. Godkänn Restbelopp på fakturan och klicka på OK. Spara. Läs mer i Backa leverantörsbetalning.

Kontrollera att alla inställningar och fält för betalningar under Register - Företagsinformation är rätt ifyllda. Under flik Reskontra anger du ditt Kundnummer hos Bankgirot/ Plusgirot i fälten Kundnr. PGC respektive Kundnr. BGC. Du väljer Program - Leverantörsreskontra - Utbetalningar. Markera Obetalda uppe till vänster, ändra till rätt Betalningsdag och Betalkonto. Dubbelklicka på fakturan eller skriv in dess interna löpnummer i fältet Löpnr:. Här finns möjlighet att ändra fakturabeloppet om du till exempel vill göra en delbetalning. Klicka på OK. Upprepa för samtliga fakturor som du vill betala. Klicka på Bankgiro eller Plusgiro nere till vänster. Gör önskad val på kontrollfrågorna. Fönstret Spara som öppnas och du kan nu spara din betalfil. Du kan själv välja var du vill spara filen bgcdata.in så att du enkelt kan hämta upp den när du står i internetbanken eller ett annat betalningsystem. Läs mer i Skapa och skicka betalfiler.

Välj Program - Leverantörsreskontra - Utbetalningar. Välj Överförda uppe till vänster och klicka på knappen Bankgiro. I dialogrutan väljer du filen och klickar på Öppna. Läs mer i Återrapportering leverantörsbetalningar.

Välj Program - Leverantörsreskontra - Leverantörsbokning, sök fram önskad leverantör genom att klicka på förstoringsglaset till höger. Skriv in även önskad information på övriga fält, i fältet Fak.belopp: skriver du in hela fakturabeloppet och trycker på Enter, nu hamnar markören i fältet Varav moms: som beräknas automatiskt. Tryck en gång till på Enter. Programmet skapar de två första konteringsraderna och markören stannar på den uppdateringar. Läs mer i Registrera en leverantörsfaktura.

Välj Register - Räkenskapsår flik Fakturaserier, dubbelklicka på raden för den serie det gäller och öka numret på fältet Nästa nummer. Vill du skapa en ny serie klickar du på knappen Ny serie. Läs mer i Fakturaserier.

Välj Register - Företagsinformation, flik Reskontra. På fältet Dec i mängd anger du önskad antal decimaler.

Välj Program - Leverantörsreskontra - Utbetalningar. Dubbelkicka på fakturan, på fältet Ändra till ändrar du till de belopp du vill betala, klicka på OK.


Är ni flera som arbetar i samma företag, och på servern har Windows Vista, Windows 7 eller Windows Server 2008, kan en ändrad inställning på servern åtgärda detta, samt snabba upp Compactprogrammet. Läs mer i:


Digitala fakturor & dokument är en tjänst från Spiris som du har tillgång till om du har ett serviceavtal på Visma Compact.
När du skickar en faktura från Visma Compact via Digitala fakturor & dokument innebär det att fakturan skickas iväg elektroniskt till din kund. Kundens ekonomiprogram tar sedan emot e-fakturan och läser in den. All fakturainformation hanteras helt automatiskt, det vill säga rätt uppgifter läggs in på rätt plats i det mottagande systemet. E-fakturan innehåller samma information som en pappersfaktura och består både av själva fakturainformationen och av en fakturabild, en pdf-fil.
Du kan även skicka fakturor som e-post och vanligt brev via Digitala fakturor & dokument.
Leverantörsfakturor går att ta emot som e-post men själva registreringen i programmet görs manuellt precis som tidigare.

• Ett giltigt serviceavtal för din version av Visma Compact.
• Version 6.20 eller senare av Visma Compact.
• En inloggning till spiris.se. Dina inloggningsuppgifter ska anges under Register - Företagsinformation, Tjänster. Fyll i e-postadress och lösenord till Min sida.

En referenskod är en specifik beställarreferens som din kund kan kräva. Du anger den i fältet Ref.kod på kundfakturan.
Obs! Om mottagaren kräver en referenskod och du inte anger den eller anger en felaktig, kommer fakturan att stoppas av mottagaren. Om du inte vet hur/vilken referenskod som ska anges måste du kontakta din mottagare.
Vid samma referenskod till kund:
Välj Register - Kundregister och fliken AutoInvoice. Ange beställarreferensen i fältet Referenskod. Den föreslås nu på nya dokument du skapar till kund.
Hur vet jag om en e-faktura har stoppats och hur skickar jag den på nytt?
Du kan kontrollera att din e-faktura har nått mottagaren antingen genom att i Hantera fakturor klicka på AI-status eller välja Register - AutoInvoice-historik/Status.
Skickad till mottagaren: Fakturan har skickats och tagits emot av din kund. Skickas fakturan som brev innebär det att fakturan har kunnat skickas till kunden.
Skickas: Fakturan håller antingen på att skickas och kommer strax byta status till Skickad eller så är något fel vilket gör att fakturan inte kan nå mottagaren.
Kontrollera att fakturan ser korrekt ut och att den är upplagd enligt eventuellt önskemål från kunden. Korrigera fakturan om det behövs och skicka igen, i Hantera felaktig faktura läser du vidare om hur du gör. Vänta till nästa dag, är det fortfarande samma status, markera fakturaraden och klicka på Supportmail. Nu går det iväg ett mejl till Spiris support med information om fakturan. Supporten kommer kontrollera informationen och återkomma till dig.
Stoppad: Markera fakturaraden för att få information om vad felet beror på. I Hantera felaktig faktura kan du läsa vidare om hur du korrigerar och skicka om fakturan.
Om du inte hittar svar på din fråga
Se våra öppettider och kontaktvägar på spiris.se/kontakta oss.