Visma Lön 300
Synkronisera registreringar från Spiris funktioner
Med Spiris funktioner blir lönearbetet både enklare och mer effektivt. De anställda kan själva registrera arbetstid, frånvaro, övertid, reseräkningar och utlägg.
Under Arkiv - Synkronisera digitala tjänster kan du välja vilka uppgifter som ska synkroniseras mellan Visma Lön 300 och funktionerna.
Synkroniseringen görs automatiskt varje gång du skapar en ny lönekörning.
- Synkronisera register - Information om användare, anställda, företagsinställningar synkroniseras, vilket innebär att informationen överförs mellan löneprogrammet och Spiris funktioner. För anställda som har tillgång till funktionen Anställd överförs även inställningar för arbetsscheman.
- Synkronisera register och lönekörning - Förutom att information från register synkroniseras, hämtas även registreringar från Anställd, Resor & Utlägg eller Tid & Projektplanering till lönekörningen som väljs under Lönekörning. Valet är bara aktivt om det finns pågående lönekörningar.
Du kan inte synkronisera registreringar från en av Spiris funktioner, utan uppgifterna för alla funktioner som företaget har tillgång till synkroniseras.
Det är viktigt att e-postadress och namn som anges i Visma Lön 300 och på spiris.se stämmer överens. Det är e-postadressen som används vid synkroniseringen. Om uppgifterna inte stämmer överens ersätts uppgifterna i Visma Lön 300 med de uppgifterna som är angivna på spiris.se. Läs om hur du uppdaterar uppgifterna på Ditt Spiriskonto och i avsnittet Anställda, fliken Personuppgifter.


När du har markerat Synkronisera register och lönekörning väljer du till vilken lönekörning uppgifterna ska synkroniseras. Du klickar på registersymbolen till höger i fältet för att byta lönekörning.

Här visas tidigare gjorda synkroniseringar, både de som är gjorda manuellt och de som gjorts automatiskt i samband med att du skapat en lönekörning.

Klicka på knappen Synkronisera för att genomföra synkroniseringen.


Denna återställning ska bara göras om du är i kontakt med vår support!
Återställningen av kopplingar kan behöva göras om koppling har gjorts mot fel företag eller om de anställdas schema inte matchar mellan Visma Lön 300 och Anställd.

Om du har synkroniserat och uppgifterna för de anställda skiljer sig åt mellan löneprogrammet och Anställd, kan du behöva återställa inställningarna. Då hämtas alla inställningar, förutom tidsregistreringar, från Visma Lön 300 till Anställd på nytt.
Relaterade avsnitt
Kom igång med funktionen Anställd
Kom igång med Lönebesked/Kivra
Aktivera Anställd för företaget