Inställningar i rapportgeneratorn

Programdelen finns under Arkiv - Rapportgenerator.

Genom att klicka på knappen Inställningar kan du göra inställningar för rapporten. De inställningar du gör här gäller för endast för aktuell rapport:

Här följer en beskrivning av valen:

Orientering

Här väljer du vilken orientering rapporten ska skrivas ut med, stående eller liggande. Om du markerar rutan Anpassa sidbredd anpassar programmet automatiskt utskriften så att kolumnerna får plats på sidan.

Marginaler

Här anger du också vilka marginaler som ska användas. Du anger hur breda marginalerna ska vara mellan papperskant och text, i millimeter.

Rapporthuvud

Här väljer du vilka av uppgifterna Visa sortering och urval, Visa period och Visa sidnummer som ska skrivas ut i huvudet på din rapport.

Antal teckens indrag

Du kan ställa in ett indrag specifikt för beskrivningskolumnen. Du anger det i antal tecken.

Visa text för <Visa alla  poster>

Om du har valt <Visa alla poster> och vill ha registreringsinformation utskriven i fältet Beskrivning, markera den här rutan. Då ser du bland annat vilken medarbetare det gäller, vilket tidkod som är använd och vilket datum registreringen gjordes.

Sidbrytning per överst valda beskrivningsfält

Om du vill att det beskrivningsfält du har lagt in överst i listan Beskrivningsfält ska styra sidbrytningarna markerar du den här rutan. Exempel: Om du har Aktivitet överst i Beskrivningsfält och markerar denna ruta får du sidbrytning efter varje aktivitet.

Typsnitt

Här kan du ändra Typsnitt och Storlek på de två typerna av text Normal och Rapportrubrik.

Lägsta roll med tillgång

Vid Lägsta roll med tillgång kan du välja vilka som ska ha tillgång till rapporten. Inställningen Resurs innebär tillgång för alla medarbetare. Valet Projektansvarig innebär tillgång för Projektansvarig, Kundansvarig, Kundansvarig (Anpassningsbar) och Administratör. Valen Kundansvarig eller Kundansvarig (Anpassningsbar) innebär förutom tillgång för dessa båda roller, även tillgång för rollen Administratör. Inställningen Administratör innebär tillgång enbart för dem som har behörigheten Administratör.

Obs!

De rättigheter som gäller för respektive roll under Register - Medarbetare m m - Roller gäller oberoende av vilken inställning som görs här. Om exempelvis den anpassningsbara rollen inte har läsrättigheter till standardprislistor kommer medarbetare med den rollen inte att kunna skriva ut en rapport baserad på prislistor, även om man har angett den rollen som Lägsta roll med tillgång.

Se även

Rapportgenerator, översikt
Rapportgenerator, detaljinformation
Skapa ny rapport
Skapa ny rapport genom att utgå från befintlig