Skapa ny rapport genom att utgå från befintlig

Du kan enkelt skapa egna rapporter i programmets rapportgenerator. Eftersom du har möjlighet att skriva in ett nytt namn varje gång du sparar rapportfilen kan du enkelt göra en ny rapport genom att skapa en kopia av en rapport du redan har.

Gör så här:

  1. Välj Arkiv - Rapportgenerator.
  2. Klicka på Ny.
  3. Klicka på Kopiera egen eller gemensam rapport. Läs mer i avsnittet Dialogrutan Ny rapport för information om vad de olika valen innebär och Skapa ny rapport om du vill utgå från en tom rapport.
  4. Klicka på Bläddra.
  5. Leta upp rapportens fil, markera den och klicka på Öppna. Sparade rapporter har filtillägget rpt, t ex Minrapport.rpt.
  6. Klicka på OK i dialogrutan Ny rapport.

När rapporten visas i rapportgeneratorn gör du så här:

  1. Klicka på knappen Spara.
  2. Skriv in ett nytt filnamn och klicka på Spara.

Nu har du en kopia av rapporten och kan lätt skapa en liknande rapport genom att göra de redigeringar som behövs.

  1. Gör de ändringar du önskar. Glöm inte att skriva in ett nytt namn i Rubriktext, annars får du flera rapporter med samma namn i utskriftscentralen.
  2. Spara rapporten när du är klar. Om rapporten ska vara tillgänglig för alla, sparar du den direkt under mappen Rapporter\Gemensamma.

Se även

Skapa ny rapport
Dialogrutan Ny rapport
Inställningar i rapportgeneratorn
Fält i rapportgeneratorn
Rapportgenerator, översikt