Lön
Kom igång med Lön om du tidigare har arbetat i Egen lön
Lönearbetet blir enkelt med hjälp av automatiska funktioner för beräkningar som annars kan vara tidskrävande, såsom beräkning av semester, arbetsscheman, avtal, OB och övertid.
Vill du låta de anställda sköta registrering av tider, avvikelser och utlägg själva gör de det enkelt i tilläggstjänsterna Anställd och Resor & Utlägg.
En byrå kan bjuda in till samarbete kring lönehanteringen. Läs mer i avsnittet Aktivera samarbete i Lön från Byråstöd.
Låt oss guida dig
Vi har tagit fram guider för att hjälpa dig runt i några av våra funktioner. Klicka på Guida mig i menyraden och välj vilken guide du vill titta på.
Se till att göra rätt inställningar från början
Det underlättar mycket om du gör rätt inställningar från början. När du loggar in första gången och går igenom startguiden fyller du i viss information, och under Inställningar justerar och kompletterar du inställningarna för företaget.
Komplettera de anställdas uppgifter
Alla anställda måste vara upplagda i anställningsregistret. Uppgifterna ligger till grund för beräkning av lön, skatt, semester med mera.
Det finns två olika anställningstyper - Komplett och Förenklad. När du har uppgraderat till Lön läggs alla anställda in med anställningstypen Förenklad.
-
Komplett används för anställda där arbetsschema, avtal och semester ska hanteras. De flesta beräkningar görs då automatiskt.
-
Förenklad kan användas för tillfälligt anställda, säsongsanställda eller vid utbetalning av arvode till någon som inte är anställd i företaget (exempelvis medlem i styrelsen). När denna anställningstyp är vald behöver du bara ange de grunduppgifter som är nödvändiga för att skapa lönebesked.
För att kunna använda funktionen fullt ut rekommenderar vi att du byter till anställningstypen Komplett för alla tillsvidareanställda. Du behöver komplettera anställningsregistret med de uppgifter som är obligatoriska för den anställningstypen.
Välj eller byt anställningstyp
Jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad
Registrera tider, avvikelser, reseräkningar och utlägg
Du registrerar enkelt lönehändelser genom kalendern eller direkt under lönekörningen. Dessutom kan du låta de anställda själva registrera sina arbetstider, avvikelser, reseräkningar och utlägg.
Kom igång om de anställda ska registrera tider och avvikelser
Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg
Registrera tid som anställd i Anställd
Registrera kvitton och reseräkningar i Resor & Utlägg för den anställde
Skapa lönekörning och lönebesked
När det närmar sig löneutbetalning ska du skapa en lönekörning.
Om de anställda har registrerat tider, avvikelser och utlägg importerar du dem enkelt till de anställdas lönebesked vid lönekörningen.
Kom igång om de anställda ska registrera tider och avvikelser
Betala ut lön, skicka lönebesked och skicka in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket
När du ska skicka betalningen till banken, bokföra och skicka lönebesked till de anställda gör du på samma sätt som i Egen lön. Det smidigaste sättet är att använda funktionen Lönebesked eftersom de anställda då får sina lönebesked digitalt och kan läsa dem både på webben och i mobilappen Spiris Anställd. Om företaget använder Kivra skickas lönebeskeden automatiskt vidare till anställda som har en digitala brevlåda hos dem.
Du skickar enkelt arbetsgivardeklarationen automatiskt till företagets utrymme hos Skatteverket direkt från Lön.
Behöver du hjälp?
Om du vill läsa mer få användbara tips och tricks, prata med andra användare eller ställa frågor, kan du ta en titt i vårt forum.
På sidan Support för Lön hittar du all information om support. Behöver du hjälp under resans gång kan du klicka på frågetecknet uppe till höger i listen.