Resor & Utlägg
Kom igång med Resor & Utlägg
Detta avsnitt gäller för dig som är administratör och inloggad i vyn Organisation för företaget.
När du loggar in i programmet hamnar du i privat läge där du hanterar dina egna utlägg. Genom att klicka på pilen vid Privat läge längst upp till vänster på skärmen kan du växla Organisation där du kan administrera företaget.


Du aktiverar Resor & Utlägg från funktionen Lön. Läs mer i avsnittet Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg.

I Bokföring & Fakturering kan du köpa och aktivera funktionen via Fler funktioner i menyn till vänster.

Om du arbetar i Visma Lön 300 eller Visma Lön 600 aktiverar du Resor & Utlägg därifrån. Läs mer i avsnittet Kom igång med Resor & Utlägg i Visma Lön 300/600.

För att kunna använda Resor & Utlägg för en kunds räkning behöver du först aktivera samarbetet. Läs mer i avsnitten Aktivera samarbete i Resor & Utlägg från Visma Spcs AB funktion Byråstöd och Aktivera samarbete i Visma Byråstöd.

Du bjuder in användare till Resor & Utlägg i Spiris. Läs mer i avsnittet Lägg till användare i Spiris.
Ett mejl skickas till användaren med information om hur man aktiverar kontot. Om användaren redan har en inloggning till Spiris får de ingen aktiveringslänk utan använder sina vanliga inloggningsuppgifter.
Om du arbetar via Lön eller Visma Lön 300/600 läggs de anställda till som användare när funktionen aktiveras därifrån. Läs mer i avsnitten Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg i Lön och Kom igång med Resor & Utlägg i Visma Lön 300/600.
Om en licens läggs till mitt i en månad så debiteras företaget för den återstående tiden av månaden. Därefter läggs den nya licensen ihop med övriga licenser.

Gå till spiris.se och logga in med din e-postadress och ditt lösenord som du angav när du skapade kontot.
Som administratör har du två olika vyer att arbeta i, en som administratör och en som användare. När du loggar in hamnar du i privat läge, där du hanterar dina egna utlägg. Genom att klicka på pilen vid Privat läge längst upp till vänster på skärmen kan du växla vyn Organisation, där du administrerar företaget.
Som redovisningsbyrå administrerar och startar du funktionen i Byråstöd.
Appen Spiris Resor & Utlägg laddas ner via App Store eller Google Play. Du loggar in med uppgifterna som du angav när du skapade kontot.

Innan du kan börja arbeta i Resor & Utlägg ska du anpassa utläggsprocessen efter företagets behov. Läs mer i avsnittet Inställningar för administratörer.
Du ska även göra inställningar för respektive användare. Läs mer i avsnittet Gör inställningar för företagets användare.
I avsnittet Kom igång som användare i Resor & Utlägg kan du läsa om hur användarna kommer igång.
Relaterade avsnitt
Inställningar för administratörer
Gör inställningar för företagets användare
Kom igång som användare i Resor & Utlägg
Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg