Tid & Projektplanering
Efter bytet från Visma Tid till Tid & Projektplanering
Efter att du gått från Visma Tid till Tid & Projektplanering, är det en del saker som du behöver kontrollera för att kunna komma igång på bästa sätt med Tid & Projektplanering.
Nedan listas ett antal saker som kan bli aktuella att ställa in och justera för bästa möjliga start. Vad som gäller för just dig kan variera beroende på vilka delar du arbetar med och vilken funktion du använder, men oftast är det ett par av de punkter vi listar nedan och som vi rekommenderar dig att gå igenom.

Efter migreringen behöver du koppla Tid & Projektplanering mot din bokföring och fakturering. Läs mer om hur du gör det i avsnittet Kopplingar till andra funktioner.
Om du är van att arbeta med projekthantering i bokföringen, se till att markera rutan Skapa automatiskt ett bokföringsprojekt för varje projekt som skapas som visas under Inställningar - Projekt - Bokföringsprojekt. Uppgifterna förs då över till ditt bokföringen.

De artiklar som finns i Tid & Projektplanering hittar du under Inställningar- Artiklar & priser - Artiklar. För att få korrekta artikelnummer för vidare fakturering behöver du komplettera dessa artiklar med det angivna artikelnummer som är upplagt i faktureringen.
De fem översta är systemartiklar, de är standard i Tid & Projektplanering och behöver ha ett artikelnummer i din fakturering för att kunna skickas över.
Läs gärna mer i våra hjälpavsnitt Vad är en artikel? och Vad är en tidkod eller aktivitet?, som närmare förklarar begreppen.

När hela kontaktregistret är överfört från Visma Tid, ska alla nya kontakter läggas upp i Tid & Projektplanering i fortsättningen. För att säkerställa att de kontakter som ska flaggas som kunder får rätt kundnummer är det viktigt att du anger vad som ska föreslås som nästa lediga kundnummer. Hur du gör det, kan du läsa mer om i avsnittet Kundnummer.

Du kan läsa mer om tidkoder i avsnitten som handlar om kopplingen till Lön eller Lön 300/600.

De utläggskoder som du lagt upp under Register - Utlägg/material i Visma Tid kommer att föras över som artiklar till Tid & Projektplanering. Vill du nå dina utläggskoder via modulen Kvitton, behöver du skapa dessa via Inställningar - Tid / Kvitton - Utlägg.

Alla migrerade användare hamnar per automatik efter migreringen utan schemalagd tid. Om en användare ska ha ett avvikande schema måste detta skapas i Tid & Projektplanering. I avsnittet Skapa schema kan du läsa mer om hur du gör.

För att tidbanken ska stämma för användaren kan du behöver lägga in ingående värden . Läs mer om hur du går tillväga i avsnittet Hur justerar jag tidbanken på en användare om antalet timmar är fel?.
Tidbanken hanterar i dagsläget endast en typ av saldon. Arbetar du både med flex och komptid, så rekommenderar vi att flextiden hanteras i Tid & Projektplanering och komp-banken i lönefunktionen.

Prissättningen fungerar olika i Visma Tid och i Tid & Projektplanering. Du bör därför se över prissättningen på respektive projekt efter migreringen. Om du i Visma Tid hade prissättning per aktivitet via standardprislistor, rekommenderar vi att du i Tid & Projektplaneringskapar standardprislistor utifrån artiklar istället. Det gör att du på respektive projekt kan välja att prissättning ska ske per tidsartikel och du väljer då prislistan som du skapat. Läs mer om hur du skapar prislistor i avsnittet Skapa prislista.

Dina aktiviteter från Visma Tid kan föras över till Tid & Projektplanering. Innan du börjar arbeta i Tid & Projektplanering kan det vara bra att se över dina aktiviteter under Inställningar - Tid & Kvitton - Aktiviteter. På respektive aktivitet kan du välja vilken tidsartikel som ska föreslås, detta styr priset mot kund. Du kan även ange vilken tidkod som ska föreslås, vilket påverkar överföringen till lönefunktionen. Om du anger tidsartikel och tidkod på dina aktiviteter underlättar det för dina medarbetare eftersom de då inte behöver ändra tidsartikel och tidkod vid registrering.

Vid första faktureringen brukar det uppstå en del frågor. I avsnittet Fakturering, användare - Vanliga frågor har vi samlat frågorna kring just fakturering.
Relaterade avsnitt
Support