Nyheter i Visma Administration 2000

 Version 2025.1  December 2025

Den senaste versionen installerar du enklast via meddelandet som visas vid programstart när det finns en ny version tillgänglig. Du kan också installera den genom att klicka på versionsnumret i rubriken ovan eller via Hjälp - Uppdatera programversion i programmet.

Läs mer om hur du installerar ditt program i avsnittet Installationsanvisning Visma Administration 2000.

Förbättringar

AutoCollect blir Påminnelsehantering

Funktionen AutoCollect byter namn till Påminnelsehantering. Med den här funktionen kan du skicka dina förfallna fakturor direkt från programmet till inkassobolaget Visma Amili för professionell kravhantering. Samtidigt som vi gör det här namnbytet så passar vi på att förbättra och justera funktionen lite.

  • Påminnelsehantering för fakturor med skattereduktion har justerats. Påminnelsebeloppet baseras numera på det belopp kunden ska betala.

  • Flikarna under Betalningar - Påminnelsehantering byter namn till Förfallna fakturor, Pågående ärenden och Avslutade ärenden.

  • Vi använder inte längre begreppet "uppdrag" utan säger istället "ärende".

  • Kommandot Skicka uppdrag byter namn till Skapa ärende.

  • Kommandot Skapa uppdrag - Visma AutoCollect byter namn till Skapa påminnelseärende.

  • Kommandot Återkalla uppdrag byter namn till Avsluta ärende.

  • Gå till Amili är ett nytt kommando som låter dig logga in på Amili för att se mer information om dina ärenden och dess statusar.

  • De olika benämningarna på statusarna som en faktura kan ha är justerade och vissa statusar har tagits bort, till exempel de statusar som hette Uppdateras....

Uppdaterade balans- & resultatrapporter

  • När du väljer vilken layout du vill ha för dina balans- och resultatrapporter så sparas dessa numera per företag. Det innebär att du kan ha olika utseende för dina rapporter om du jobbar med flera olika företag i Visma Administration 2000. När du väljer rapportlayout kan du endast välja de som är aktuella för din bolags- och kontoplanstyp.

  • Rapporten Uppställning till ÅRL har bytt namn till Generell uppställning.

  • K2-rapporterna är uppdaterade med de senaste årens ändringar i kontoplanen och följer nu K2-rapporterna i Skatt & Bokslut.

Äntligen är Länsförsäkringar Bank på plats!

Nu är det möjligt att skicka och ta emot betalfiler för dig som har Länsförsäkringar Bank. Du gör inställningar för detta under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar. Läs mer i avsnitten Betalningar, företagsinställningar och Utbetalningar, företagsinställningar.

Uppdaterade dokumentmallar

Numera visas organisationsnumret på alla standardmallar som finns i programmet, som till exempel offert, order eller faktura. Tidigare visades organisationsnumret endast om VAT-numret saknades.

Nya namn - samma funktioner

Från och med våren 2025 heter vi Spiris. I samband med att vårt varumärke bytte namn justerade vi en del begrepp och funktionsnamn, vilket också syns i ditt program. Till exempel har Mina tjänster under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar bytt namn till Spiris funktioner. Även namnen på våra funktioner har fått en uppdatering, så att de passar bättre ihop och är enklare att förstå.

Inga krångliga förändringar – bara nya namn som gör vår plattform ännu tydligare för dig.