Visma Byråstöd
Kunder
Kunder är en central funktion i Visma Byråstöd där du samlar all information om dina kunder.
Under de olika flikarna kan du bland annat ange information om kundens verksamhet, vilka uppdrag byrån utför åt kunden, vem som utför respektive uppdrag och om uppdragen ska kopplas till bevakningslistorna. Du anger också vilka program och tjänster byrån använder för uppdragen. På kunden kan du även ange vilka externa kontakter som finns för kunden och samla anteckningar och dokument som rör kunden.

De kontakter som skapas här läggs även upp i kontaktregistret. Har du kontakter upplagda i kontaktregistret kan du hämta dem så att de blir kopplade till kunden du arbetar med.

Här kan du skicka olika slags filer som rör den kund du har markerad i listan.

Här startar du något av de program som används för den kund du har markerad i listan. Du anger vilka program som kan startas under fliken Program och tjänster.

Här kan du ta emot olika slags filer som rör den kund du har markerad i listan.

För att du ska få en bättre överblick och snabbt hitta det du söker i en lista kan du göra specifika urval.
Urvalsfunktionen hittar du ovanför listan som du vill göra dina urval på. För att fälla ut funktionen klickar du på Urval.
Gjorda urval är personliga och kopplade till din inloggning. De sparas när programmet stängs och aktiveras automatiskt nästa gång du använder urval igen. Du kan ta bort alla val och på nytt visa hela listan genom att välja Återställ eller markera Använd inte urval.


GLN-lokaliseringsnummer är en standardiserad företagskod som kommunerna använder för att identifiera företag.

För kundens kortnamn kan du maximalt använda 16 tecken.

Den kundansvarige får samma administrativa behörigheter på kunden som byråadministratören.

Kundnumren sorteras i alfanumerisk ordning vilket innebär att kundnummer A212 kommer före kundnummer A35. Använder man enbart siffror vid alfanumerisk sortering kommer värden som 1, 2, 3, 10, 20, 30 att bli sorterade som 1, 10, 2, 20, 3, 30.
Det är viktigt att du anger ett enhetligt format och använder samma antal tecken i alla kundnummer, för att underlätta sorteringen.

För kundens sorteringsbegrepp kan du maximalt använda 35 tecken. Sorteringsbegrepp används för att sortera dina kunder i Visma Administration och Visma Tid vid integration med dessa program.

Informationen under fliken Verksamhetsuppgifter förändras beroende på vilken typ av företag du angett att kunden har.

Om du markerar fältet uppdateras de ändringar du gör för kunden i Visma Byråstöd även i Visma Administration med automatik, om du ställt in integrationen med Visma Administration under Arkiv - Byråunderhåll - Byråinställningar.

Om du markerar fältet uppdateras de ändringar du gör för kunden i Visma Byråstöd även i Visma Tid med automatik , om du ställt in integrationen med Visma Tid under Arkiv - Byråunderhåll - Byråinställningar. Du måste ha behörighet Kundansvarig eller Administratör för företaget i Visma Tid för att kunna utföra uppdateringen.

Denna fliks innehåll varierar beroende på vilken typ av kund det gäller. Uppgifterna överförs automatiskt när till exempel bokslut och deklaration skapas i Visma Bokslut och Visma Skatt Proffs. Skriv därför in så fullständiga uppgifter som möjligt.

Ange hur personalen är fördelad. Dessa uppgifter överförs till årsredovisningshandlingarna när dessa skapas för kunden i Visma Bokslut.

Dessa uppgifter används när årsredovisningshandlingar skapas för kunden i Visma Bokslut.

Dessa uppgifter används när årsredovisningshandlingar respektive deklarationer skapas för kunden i Visma Bokslut och Visma Skatt Proffs.

Dessa uppgifter används när årsredovisningshandlingar respektive deklarationer skapas för kunden i Visma Bokslut.

Ange organisationsnumret till ett eventuellt moderbolag. Uppgiften används vid skapandet av bokslut i Visma Bokslut och Visma Koncern.

Här väljer du vilken momsredovisningsperiod företaget har.

Här väljer du vilken period som gäller för företagets periodiska sammanställning. Denna information kan du välja in på bevakningslistorna.
Den periodiska sammanställningen skickas in till Skatteverket och ska innehålla värdet av varor och tjänster som du säljer momsfritt till andra länder inom EU:s momsområde. Läs mer på Skatteverkets hemsida .

Detta fält visar alltid innevarande års räkenskapsår. För att se alla upplagda räkenskapsår för kunden klickar du på knappen Räkenskapsår.
Du kan redigera räkenskapsåren genom att markera start- eller slutdatum för det år du vill ändra och antingen skriva in de datum du vill ha eller klicka på ikonen för kalender och välja datum. Programmet tillåter inte överlappande eller glapp mellan räkenskapsåren. Detta innebär att om du ändrar ett år måste du också ändra efterföljande år, om det inte är det sista året i listan som redigeras. Detta gäller även om du har ett avvikande räkenskapsår som till exempel slutar mitt i en månad.
Välj OK för att spara dina ändringar. Klicka på Avbryt om du vill avbryta din redigering och behålla tidigare värden.


Ange vilken medarbetare som är ansvarig för uppdraget via knappen Välj.

Markera rutan om du vill att uppdraget ska finnas med i bevakningslistan.

Ange vilka medarbetare som deltar i uppdraget via knappen Välj.

Om du har valt att skattedeklarationen ska lämnas in elektroniskt av byrån, kan du ange vilken medarbetare som har e-legitimation för kunden.

Här anger du om skattedeklarationen ska lämnas in via papper eller elektroniskt via en eSKD-fil. Du kan även ange om det är byrån eller kunden som lämnar in skattedeklarationen.

För uppdraget Deklaration ska du välja om kunden lämnar in deklarationen till Skatteverket via SRU-fil eller via blankett. Du kan ange ett alternativ som förvald standard under Arkiv - Byråunderhåll - Byråinställningar.

Här anger du om den periodiska sammanställningen ska lämnas in via papper eller elektroniskt. Du kan även ange om det är byrån eller kunden som lämnar in den periodiska sammanställningen. Denna information kan du välja in på bevakningslistorna.

De program du markerar här är de du kan välja att starta för kunden när du klickar på knappen Starta under Kunder, Bevakningslistor och Deklarationer.
Det är också här du aktiverar och bjuder in dina kunder till samarbete i andra program från Spiris. Detta innebär att ni delar ett och samma program och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Läs mer i avsnittet Samarbeta i Spiris internettjänster.

Genom att klicka på länken Avsluta och ändra samarbeten kan du snabbt och enkelt göra ändringar som rör dina samarbeten.

Välj vilka program som ska visas som standard i listan under knappen Starta, program som inte är standard visas också i listan men under valet Alternativa program.

En anteckning är alltid knuten till en specifik kund. Anteckningarna är åtkomliga för medarbetare som är kundansvarig och/eller arbetar med uppdrag åt kunden.

Markera rutan när anteckningen är åtgärdad. Om anteckningen är kopplad till en kund blir den även klarmarkerad på kunden under fliken Anteckningar.

Datumet har olika färger beroende på anteckningens status:
Svart | Anteckning med ett framtida datum som Klar senast. |
Blå | Anteckning med dagens datum som Klar senast. |
Röd | Anteckning där datum för Klar senast är passerat. |

För att du ska få en bättre överblick och snabbt hitta det du söker i en lista kan du göra specifika urval.
Urvalsfunktionen hittar du ovanför listan som du vill göra dina urval på. För att fälla ut funktionen klickar du på Urval.
Gjorda urval är personliga och kopplade till din inloggning. De sparas när programmet stängs och aktiveras automatiskt nästa gång du använder urval igen. Du kan ta bort alla val och på nytt visa hela listan genom att välja Återställ eller markera Använd inte urval.