Integration Visma Administration, detaljinformation
Programdelen finns under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Integration fliken Visma Administration 1000/2000.
Här anger du om du arbetar med utökad integration med Visma Administration och hur du vill hantera kostnader från leverantörsfakturor från Visma Administration.
Här följer en beskrivning av samtliga fält som kan förekomma i fönstret:
Utökad integration med Visma Administration |
Om du vill använda integration med Visma Administration ska du här lägga in sökvägen till det företag i Visma Administration du vill integrera med detta företag i Visma Tid. Obs!Om du använder Visma Tid på flera datorer måste sökvägarna anges som nätverkssökvägar. Läs mer i avsnittet Ange sökvägar till Visma Administration. För att den utökade integrationen ska fungera krävs att du har senaste version av Visma Administration installerad på din dator. Obs!Har du kompletta kund- och projektuppgifter i Visma Administration måste du alltid först exportera kundregister och projektregister från Visma Administration och importera i Visma Tid innan du aktiverar den utökade integrationen. annars får du inte alla uppgifter som behövs i Visma Tid för att den utökade integrationen ska fungera. Läs mer i avsnitten Exportera register från Visma Administration/Visma Compact och Importera register till Visma Tid. Om du har valt utökad integration med Visma Administration kan du även välja att hämta priser från Visma Administration. Vill du aktivera denna funktion, markerar du rutan Använd priser på utlägg/material från Visma Administration. Mer information om vad utökad integration innebär finns i avsnittet Utökad integration med Visma Administration. |
Leverantörsfakturor från Visma Administration 1000/2000 |
Markera rutan Hämta jornalförda lev. fakturor fr o m löpnummer om du vill hämta utgifter som du bokfört på projekt när du registrerat leverantörsfakturor i Visma Administration 1000/2000. Du måste också ange från och med vilket fakturalöpnummer du vill att Visma Tid ska börja hämta uppgifter från Visma Administration. För kostnader som inte är artiklar kan du välja koppling via konton. När du aktiverat funktionen skrivs automatiskt kontointervallet 4000-8999 in i kolumnen Konto. Om du väljer att koppla dessa artiklar till ett utlägg kan du göra ett påslag med en procentsats på kostnaden. Skriv in procentsatsen i rutan med påslag i %. Artiklar som är lagervaror hämtas alltid rad för rad med Artikelnummer och Benämning. Du kan välja vilken extra fakturatext som ska skrivas ut på kundens faktura när du vidarefakturerar leverantörskostnader. Som standardförslag skrivs leverantörens fakturanummer och namn ut. Om du importerar artiklar rad för rad skrivs artikelns nummer och namn ut. Alla inställningar som automatiskt föreslås när du arbetar med utläggsregistrering går att komplettera och ändra. Mer information om övriga inställningar finns i dokumentet Leverantörsfakturor från Visma Administration 1000/2000. |
Se även
![]() |
Integration med Visma Administration/Visma Compact |
![]() |
Utökad integration med Visma Administration |