Practice management
Activate collaboration in Bookkeeping & Invoicing from Practice management
Är du en redovisningsbyrå och vill samarbeta med dina kunder? Grattis! Det betyder att ni kommer dela samma information och kan sluta skicka filer mellan er. Det finns flera sätt att göra det på.
Titta på filmen Bjud in till samarbete från Practice management för att se ett exempel på hur det kan gå till.
Här finns flera sätt att samarbeta kring fakturering och bokföring:
- Bookkeeping & Invoicing - Accountant access
- Bookkeeping
- Invoicing
- Bookkeeping & Invoicing
- Bookkeeping & Invoicing +
Jobbar kunden redan med bokföringen i Visma Spcs AB? Toppen - starta då helst samarbetet i samma funktion. Du som redovisningsbyrå arbetar i Bookkeeping & Invoicing +.
Läs mer om de olika alternativen i Practice management under Kunder - Samarbeten för att ta reda på vilken av dessa som passar bäst.


Skapa först ett uppdrag på kunden.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Välj Läs mer sedan Aktivera för det samarbete du vill skapa.
Om det redan finns ett befintligt samarbete, visas det under knappen Välj kundens funktion. Då skickas en inbjudan till samarbete i kundens nuvarande funktion och villkor. De uppgifter som visas, gäller för nästkommande abonnemangsperiod och inga avgifter tillkommer förrän det förnyas.
- Välj Uppdrag, Fakturamottagare och Period.
- Välj Aktivera.
Ett mejl går nu ut till kunden, där de ska godkänna samarbetet genom att logga in på My Spiris. När detta är gjort är det bara att kicka igång!
Byta variant
Vill du byta variant? Tänk då på att en nedgradering kan innebära att bokföringsdata går förlorad och att företaget måste startas om. Läs mer i avsnittet Byta variant eller avsluta ett samarbete för mer info. Vill du ändå nedgradera? Kontakta support så hjälper vi dig!
Vill du uppgradera till en större variant? Välj bara den nya varianten så sköts bytet automatiskt. Uppgraderingen gör redovisningsbyrån i Practice management.

Kunden bjuder in byrån till ett samarbete under menyvalet Fler funktioner i Bookkeeping & Invoicing. Samarbetet innebär att byrån får tillgång till kundens företag. Om du som byrå har fått en inbjudan, gör så här:
- Acceptera inbjudan via aktiveringslänken i mejlet.
- Välj Verfiera för att bekräfta att organisationsnummer och e-postadress stämmer.
Din kund kommer nu att få en bekräftelse att byrån har accepterat inbjudan.
- Logga in på My Spiris.
- Välj kundens företag i menyn längst upp till höger.
- Godkänn villkoren.
- Öppna Practice management.
- Om det är en ny kund, välj Kunder - Ny kund och följ instruktionerna. Läs mer i Lägg till en ny kund.
- Välj Underhåll - Samarbeten. Klicka på kunden och koppla samarbetet med ett uppdrag.
Du kan nu starta samarbetet direkt från Kunder eller genom att öppna kunden och klicka på ikonen för samarbetet i överkant på kundsidan. Samarbetet visas också under fliken Samarbeten.

För att byrån ska kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Välj Läs mer sedan Aktivera för det samarbete du vill skapa.
Fönstret Aktivera funktion öppnas.
- Välj Uppdrag, Fakturamottagare och Period.
- Välj Aktivera.
Ett mejl skickas nu ut till kunden, där de ska godkänna samarbetet genom att logga in på My Spiris. När detta är gjort är det bara att sätta igång!

För att byrån ska kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Välj Läs mer sedan Aktivera för det samarbete du vill skapa.
Fönstret Aktivera funktion öppnas.
- Välj Uppdrag, Fakturamottagare och Period.
- Välj Aktivera.
Har du aktiverat ett samarbete i Bookkeeping & Invoicing - Accountant access, skickas inget mejl eftersom kunden inte kommer åt funktionen.
Samarbetet är nu aktiverat för kunden. Kundens administratör på My Spiris får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat det och ombeds logga in på My Spiris för att godkänna villkoren. När detta är gjort är det bara att kicka igång!