Visma Administration 2000
Påminnelsehantering
Funktionen Påminnelsehantering kan du använda för att skicka dina förfallna kundfakturor direkt från ditt ekonomiprogram till ett inkassoföretag för professionell kravhantering. Funktionen är helt integrerad och fungerar som en länk mellan programmet och inkassobolaget Visma Amili.
Du lämnar alltså över jobbet med att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor, så att du kan lägga tid och energi på andra arbetsuppgifter. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras.
Följande uppdrag kan skötas via den här funktionen: Påminnelser, Inkassokrav, Kronofogden och Bevakning.
När du skapar ett ärende för påminnelsehantering innebär det att en påminnelse skickas automatiskt till din kund. Om kunden inte betalar, trots påminnelsen, skickas även ett inkassokrav ut automatiskt. Skulle fakturan förbli obetald efter både påminnelse och inkasso får du själv avgöra hur du vill gå vidare med ditt ärende.
Om kunden är ansluten till Kivra skickas påminnelse och inkassokrav dit, annars som brev med posten. Bevakningsbrev skickas alltid som brev.
|
Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden Påminnelsehantering, fliken Avslutade ärenden Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor |
Kom i gång direkt
För att kunna skicka ärenden för påminnelsehantering behöver du följande:
- Ett giltigt abonnemang på Visma Administration 2000.
- En inloggning till Spiris. Dina inloggningsuppgifter ska anges under Arkiv - Inställningar - - Spiris funktioner. Om du inte har en inloggning till Spiris får du först skapa ett konto.
- Godkänna villkoren. Detta görs när du skickar ditt första ärende. För att godkänna villkoren behöver du vara inloggad i programmet med det konto du har registrerat för företaget på spiris.se.
- Kontrollera dina inställlningar för påminnelse- och räntehantering.
Vad kostar det?
Visma Amili tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet till din kund. De tar också ut en provision på kapitalet med ett fast maxbelopp per ärende om ärendet hamnar på efterbevakning. När skulden är betald tillfaller hälften av den debiterade dröjsmålsräntan dig.
Har du använt funktionen för att driva in en skuld, sammanställer Visma Amili alla åtgärder de vidtagit och skickar en faktura. Fakturan avser moms på de debiterade avgifterna som din kund har betalat. När du registrerar fakturan, bokför du momsen som ingående moms på bokföringskonto 2641. Den tas därmed med i momsredovisningen och blir på så vis inte en kostnad för ditt företag. Om ärendet går vidare till Kronofogden kan ytterligare avgifter tillkomma.
Se villkor och prislista.