Hantera inbetalning för påminnelsehantering

När du har skickat ett påminnelseärende bevakas betalningen från din kund. När kunden betalar till Visma Amili sätts de inbetalda beloppet in på det konto du har angett i företagsinställningarna. I samband med detta skapar programmet automatiskt en betalning på fakturan. Betalningen innehåller vanligtvis en betalrad för fakturabeloppet och en för räntan. Fakturabeloppet konteras på det konto som är angett för betalsättet BG under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Betalsätt. Räntan konteras på det konto för ränteintäkter du har angett under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer. Det är hälften av den debiterade dröjsmålsräntan som betals ut till dig.

När ett ärende som har gått vidare till bevakning blir slutbetalt, betalar Visma Amili ut hela fakturabeloppet till ditt konto. Därefter skickar de en faktura till dig på 15% av fakturabeloppet (max 2 000 kr), vilket är avgiften för bevakningsärendet. Läs mer i Registrera ett slutbetalt bevakningsärende.

Om hela fakturan har blivit betald ändras statusen på ärendet till Slutbetald. En slutbetald faktura flyttas till fliken Avslutade ärenden. I vissa fall drivs ärendet vidare för att få in ränta och eventuella obetalda avgifter, men det är inget som påverkar dig.

Om fakturan har blivit delbetald skapas en betalrad för delinbetalningen och ärendet behåller sin nuvarande status.

När Visma Amili får en inbetalning från kunden använder de sig av en avräkningsordning som innebär att betalningen ska täcka i första hand fakturabeloppet, i andra hand avgifterna och sist räntan. Om ditt ärende har status Kronofogden kan avräkningsordningen istället bli först omkostnader, i andra hand ränta och sist kapital. Detta gäller till exempel om ärendet ligger för utmätning hos Kronofogden. Skulle det vara så att din kund har gjort en direktbetalning till dig blir avräkningsordningen först kapitalet, i andra hand räntan och sist omkostnader. Allt beroende på hur mycket inbetalningen täcker.

När en faktura är betald/delbetald får du en notifiering i programmets sidopanel om att statusförändringar har skett.

Gör så här för att se vilka fakturor som har blivit betalda:

  1. Klicka på länken i notifieringen eller välj Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden.

Om du har fått en inbetalning visas en informationsruta där du kan se vilka ärenden som har blivit betalda.

  1. Klicka på Stäng.

Vill du kontrollera de betalrader som har skapats på din faktura klickar du på förstoringsglaset vid fakturanumret. För slutbetalda fakturor gör du det på fliken Avslutade ärenden och för delbetalda fakturor gör du det på fliken Pågående ärenden. Fakturan öppnas och du hittar betalraderna på fliken Spårning.

När du skriver ut en inbetalningsjournal kommer betalraderna från påminnelsehanteringen att hanteras som vanliga inbetalningar.

Relaterade avsnitt