Visma Administration 2000
Gör inställningar för Påminnelsehantering
Första gången du väljer att skicka förfallna fakturor för påminnelsehantering får du ange vissa uppgifter som krävs för att använda funktionen. Du får till exempel ange det konto Visma Amili ska använda för att föra över kundens betalningar till dig.
Du kan även göra dessa inställningar innan du skickar ditt första ärende.
- Välj Arkiv - Inställningar - - Spiris funktioner - Påminnelsehantering.
Första gången du börjar att skriva i något av fälten kommer det att öppnas en dialogruta där du ska skriva in dina uppgifter och godkänna villkoren.
- Ange om det är PlusGiro eller Bankgiro som ska användas för att föra över de inbetalningar som dina kunder gör.
- Ange den text du vill ska föreslås som fakturainnehåll när du skapar påminnelseärenden. Läs mer i avsnittet Påminnelsehantering, fliken Allmänt, företagsinställningar.
- Välja vilka notifieringar du vill ha i sidopanelen. Du kan bli notifierad när det finns ärende att skapa och när ett ärende ändrar status.
- Markera rutan Visa fält för fakturarader i programdelen Påminnelsehantering om du vill kunna se fakturaraderna i samband med att du skapar ett påminnelseärende.
Innan du skickar ditt första ärende bör du även kontrollera vilka inställningar du har för påminnelse- och räntehantering.
Gör så här:
- Välj Arkiv - Inställningar - - Betalningar - Påminnelser och ränta.
- Kontrollera uppgifterna för Dagar till påminnelse 1. Här styr du hur många dagar som ska passera efter fakturans förfallodatum innan du skickar en betalningspåminnelse. Om du anger 7 dagar i fältet visas fakturan i funktionen Påminnelsehantering först 7 dagar efter fakturans förfallodatum. Om du vill skicka egna påminnelser innan du skickar ärenden för påminnelsehantering bör du även kontrollera inställningen för Dagar mellan påminnelser.
- Kontrollera att du har en korrekt räntesats i Dröjsmålsränta. Den ränta du har rätt att kräva, om inget annat avtalas, kontrolleras av räntelagen och referensräntan som ändras två gånger per år. Här kan du se vad den lagstadgade dröjsmålsräntan är just nu. När en ny faktura skapas hämtas räntesatsen från och det är procentsatsen på fakturan som skickas med i påminnelseärendet.
- Om du har angett Extra dagar och Räntefria dagar i inställningarna skickas det med i ärendet och påverkar antalet dagar som räntebeloppet beräknas utifrån.
Läs mer i avsnittet Påminnelser och ränta, företagsinställningar.
För att kravhanteringen ska fungera fullt ut är det viktigt att du har angett ett korrekt organisationsnummer/personnummer på kunden. För personnummer rekommenderas formatet ÅÅÅÅMMDD-NNNC.
Om du vill att påminnelsehanteringen ska hantera dröjsmålsränta bör du se till att fakturan har en markering för Räntefakturering. Inställningen på fakturan hämtas från kunden eller de normalvärden du har i Arkiv - Inställningar - - Försäljning, fliken Normalvärden.
- Markera Räntefakturering under Arkiv - Inställningar - - Försäljning, fliken Normalvärden om du vill att ränta ska krävas på nya kunder och fakturor som standard.
- Kontrollera inställningen för Räntefakturering på dina befintliga kunder och massuppdatera markeringen på kunderna om den saknas.
Observera att kundinställningarna/normalvärdena för Betalningspåminnelse och Påminnelseavgift är avsedda för om du skickar egna påminnelser från programmet. Om markeringarna saknas på fakturan kan du ändå skicka den för påminnelsehantering.
Relaterade avsnitt
Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor
Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden