Visma Administration 2000
Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden
Programdelen finns under Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden.
Här listas alla ärenden som är under påminnelsehantering och det är härifrån du följer vilken status de olika ärendena har. Du kan klicka på informationsikonen i kolumnen Status för att få mer information om var i kravhanteringsprocessen ett ärende befinner sig. Läs mer om de olika statusarna under rubriken Fältförklaringar nedan.
I den här arbetsbilden kan du också ange om du ska ge uppskov med betalningen, om du vill ändra till bevakning eller överlämna ärendet till Kronofogden. Vill du inte att ärendet ska bevakas längre väljer du att avsluta det.
Genom att klicka på förstoringsglaset i kolumnen Fakturanummer kan du enkelt öppna en faktura.
När du beviljar en kund anstånd genom kommandot Ge uppskov med betalning får du ange ett datum. Det datumet visas i den här kolumnen.
Läs mer i avsnittet Ge uppskov med betalning, kommando.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Här visas fakturans totala belopp utan moms.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Här visas det fakturainnehåll du angav när du skapade påminnelseärendet.
Om du har skrivit något i kommentarsfältet på fakturan visas det här.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Här visas fakturanumret.
Här visas fakturans förfallodatum.
Här visas kundnumret på fakturan.
Här markerar du för vilka ärenden du vill utföra de olika kommandona Överlämna till Kronofogden, Ändra till bevakning, Ge uppskov med betalning och Avsluta ärende.
Överst i kolumnen ser du hur många poster du har markerat.
I den här kolumnen visas kundens namn.
Här visas det datum som ärendet fick statusen Påminnelse.
Senast arbetsdagen efter att ärendet har fått statusen Påminnelse skickas en påminnelse till din kund. Kunden har vanligtvis 10 arbetsdagar på sig att betala påminnelsen. Om kunden inte betalat när påminnelsen har förfallit skickas automatiskt ett inkassokrav ut, dock tidigast 14 dagar efter att påminnelsen har skickats.
Här visas hur mycket av fakturabeloppet som fortfarande är obetalt.
Här visas vilken status din faktura har. En faktura kan ha någon av följande statusar i den här arbetsbilden:
| Automatisk bevakning |
När ärendet har statusen Automatisk bevakning är ärendet fortfarande pågående och skulden bevakas fortfarande. Ärendet får status Automatisk bevakning efter en månad, om du inte gör ett aktivt val när ärendet är i statusläget Välj åtgärd. När ärendet har den här statusen kan du välja kommandot Ändra till bevakning. Skillnaden mellan den nuvarande statusen Automatisk bevakning och Bevakning, är att du har gjort ett aktivt val att ärendet ska bevakas om statusen är Bevakning. Om ett ärende som är satt till bevakning betalas av kunden får du tillbaka 90% av din fordran. Visma Amili gör kontinuerliga kontroller av ärenden som är under bevakning. Ändras förutsättningarna och Visma Amilis kontroller säger att ärendet bör/kan skickas vidare till Kronofogden, så kommer statusen att ändras till Välj åtgärd. Du får då bestämma om ärendet ska fortsätta bevakas eller överlämnas till Kronofogden. Du kan också välja kommandot Avsluta ärende om du inte vill att ärendet ska bevakas längre. Att avsluta ett ärende som har gått vidare till inkasso kostar 180 kr. Du blir debiterad denna summa på en separat faktura. |
| Amorteringsplan | Din kund kan komma överrens med Visma Amili om att göra upp en amorteringsplan för skulden. Om en sådan överenskommelse görs får ärendet status Amorteringsplan. Amorteringsplanen blir på 3 månader. Om din kund av någon anledning önskar en amorteringsplan på 6 månader istället, måste de kontakta dig och du får sedan meddela Visma Amili om den nya amorteringsplanen. |
| Bestriden | Den här statusen innebär att kunden har bestridit fakturan. |
| Bevakning |
Statusen Bevakning innebär att ärendet är pågående och att skulden fortsättningsvis bevakas. Din kund kommer att få en påminnelse om sin skuld minst en gång per år. Ett ärende får statusen Bevakning när du aktivt väljer kommandot Ändra till bevakning. Detta kommando kan du välja när ett ärende har statusen Åtgärd krävs eller Automatisk bevakning. Om ett ärende som är satt till bevakning skulle betalas av kunden får du tillbaka 90% av din fordran. Visma Amili gör kontinuerliga kontroller av ärenden som är under bevakning. Ändras förutsättningarna och Visma Amilis kontroller säger att ärendet bör/kan skickas vidare till Kronofogden, så kommer statusen att ändras till Välj åtgärd. Du får då bestämma om ärendet ska fortsätta bevakas eller överlämnas till Kronofogden. |
| Inkassokrav | Statusen Inkassokrav innebär att det har skickats ett inkassokrav till kunden. Kravet skickas samma dag som ärendet får status Inkassokrav. Om kunden inte har betalat och inkassokravet har förfallit får ärendet status Välj åtgärd. Du tar då ställning till hur ärendet ska hanteras vidare. |
| Konkurs | Statusen innebär att kunden har gått i konkurs och skulden hanteras av en konkursförvaltare. |
| Kronofogden |
Denna status innebär att ärendet är överlämnat till Kronofogden. Information om att det är överlämnat skickas till kunden samma dag som ärendet får status Kronofogden. Kronofogden fortsätter nu att driva in fakturabeloppet till dig. De skickar brev om delgivning direkt till kunden och tar även beslut om utslag för utmätning. Att lämna över ett ärende till Kronofogden kostar 300 kr. Avgiften faktureras av Visma Amili, och du får tillbaka beloppet om kunden betalar sin faktura. Om kunden inte betalar, eller om ärendet avslutas, betalas avgiften inte tillbaka. |
| Org-/personnr saknas | Denna status innebär att ärendet saknar organisationsnummer eller personnummer, vilket krävs för att ärendet ska kunna skickas till inkasso. Du kan komplettera den saknade informationen genom att använda kommandot Uppdatera org-/personnr. Om kompletteringen inte görs inom 5 dagar övergår ärendet till Automatisk bevakning. När du har angett rätt uppgifter fortsätter kravhanteringen och ett inkassokrav skickas ut. |
| Person avliden | Denna status innebär att kundens dödsbo hanterar betalningen av skulden. |
| Påminnelse | Statusen Påminnelse innebär att en påminnelse är skickad till din kund. Påminnelsen skickas senast arbetsdagen efter det att ärendet har fått status Påminnelse. |
| Skickat | När du har markerat en förfallen faktura och valt kommandot Skapa ärende ändras statusen till Skickat. Statusen innebär att Visma Amili nu kommer att ta över kravhanteringen för den här fakturan. |
| Skuldsanering | Statusen innebär att fakturan ingår i en pågående skuldsanering som kunden har hos Kronofogden. |
| Välj Gå till Amili | Välj kommandot Gå till Amili för att få mer information om ärendets status. |
| Välj åtgärd | Denna status får ärendet när du behöver göra ett val för att meddela hur du vill gå vidare med ärendet. Det gör du genom att använda något av kommandona Överlämna till Kronofogden eller Ändra till bevakning. Kommandot Överlämna till Kronofogden innebär att ärendet lämnas över till Kronofogden som fortsätter att driva in din skuld. Information om att det är överlämnat skickas till kunden samma dag som ärendet får status Kronofogden. Att lämna över ett ärende till Kronofogden kostar 300 kr. Avgiften faktureras av Visma Amili, och du får tillbaka beloppet om kunden betalar sin faktura. Kommandot Ändra till bevakning innebär att ärendet är pågående och att skulden bevakas. Din kund kommer att få en påminnelse om sin skuld minst en gång per år. Om ett ärende som är satt till bevakning skulle betalas av kunden får du tillbaka 90% av din fordran. Du kan också välja kommandot Avsluta ärende om du inte vill att ärendet ska bevakas längre. Att avsluta ett ärende som har gått vidare till inkasso kostar 180 kr. Du blir debiterad denna summa på en separat faktura. |
| Åtgärd vald | Denna status får ärendet direkt när du har valt kommandot Överlämna till Kronofogden eller Ändra till bevakning. Statusen visas fram till dess att ändringen har slagit igenom hos Visma Amili. Därefter visas statusen Kronofogden eller Bevakning. |
Med hjälp av Sök kan du göra en direktsökning i listläget. Du anger vilket fält du vill söka i under Urval/sortering i översta knappraden.
Här visas fakturans totalbelopp.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Om du arbetar med fakturor som innehåller rot-/rutarbete eller grön teknik visas det belopp som du kan ansöka om hos Skatteverket i den här kolumnen.
Relaterade avsnitt
Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor
Påminnelsehantering, fliken Avslutade ärenden
Gör inställningar för Påminnelsehantering
Överlämna till Kronofogden, kommando