Påminnelsehantering, fliken Avslutade ärenden

Programdelen finns under Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Avslutade ärenden.

Här visas alla ärenden som är avslutade. Anledningen till att ärendet avslutades visas i kolumnen Status. För att ta reda på mer information kan du klicka på ikonen i kolumnen Status.

När en kund har betalat fakturan visas den i listan med statusen Slutbetald och beloppet i kolumnen Saldo kr är 0. Det skapas automatiskt betalrader på fakturan och betaldatumet blir det datum då pengarna sattes in på ditt konto.

Kan kunden inte betala fakturan på grund av till exempel konkurs, drivs ärendet inte vidare utan avslutas och får statusen Konkurs. Saldot på fakturan kvarstår och du måste själv bestämma hur det ska bokas bort.

Andra anledningar till att ett ärende avslutas kan t ex vara att personen är okänd, omyndig eller avliden. Läs mer om de olika statusarna under rubriken Fältförklaringar nedan.

Om en inbetalning görs för ett ärende som redan är avslutat får du information om detta.

Finns det räntor och avgifter kvar, efter det att kunden har betalat in skulden, så kommer Visma Amili att fortsätta driva in det som restkrav. Detta görs endast om ränta/avgifter överstiger ett visst belopp. Det är med anledning av detta som vissa ärenden inte får status Slutbetald/Betald till företaget även om saldot är 0.

Relaterade avsnitt