Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor

Programdelen finns under Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor.

På den här fliken visas de fakturor som är förfallna och som enligt dina inställningar är möjliga att skicka för påminnelsehantering. Det är bara fakturor som är skickade till kunder inom Sverige och som har SEK som valuta som visas. Datumet i fältet Påminnelsedatum styr vilka fakturor som visas i listan.

Ärendena skickas genom att du markerar de aktuella fakturorna och väljer kommandot Skapa ärende. Är en faktura delbetald sedan tidigare så skickas det kvarvarande saldot för påminnelsehantering.

För varje faktura som du skickar för påminnelsehantering måste du ange en förklaring på vad fakturan innehåller. Detta gör du i kolumnen Fakturainnehåll. I företagsinställningarna kan du även ange ett normalvärde för fakturainnehåll, vilket kan vara bra om du till exempel alltid fakturerar en viss vara eller tjänst.

När du markerar en rad i listan kan du se vilka fakturarader som ingår på den aktuella fakturan. Detta visas i den understa tabellen Fakturarader för markerad faktura. Tabellen visas endast om du har markerat Visa fält för fakturarader i programdelen Påminnelsehantering under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Spiris funktioner - Påminnelsehantering, fliken Allmänt.

När du har skapat ett ärende flyttas fakturan över till fliken Pågående ärenden. Där kan du följa vilken status ärendet har ända fram till att det flyttas över till fliken Avslutade ärenden, vilket det gör när fakturan har blivit betald eller avslutad av annan anledning.

För dig som arbetar med husarbete/grön teknik

Om du skapar påminnelseärende som avser husarbete/grön teknik för påminnelsehantering så är det beloppet som kunden ska betala som kommer att kravhanteras. Om kunden betalar och Skatteverket inte godkänner skattereduktionen, går det inte att skicka fakturan för påminnelsehantering igen.

Relaterade avsnitt

Sökord: rot, rut