Visma Administration 2000
Påminnelsehantering, fliken Allmänt,
Inställningar för Påminnelsehantering hittar du under Arkiv - Inställningar - - Spiris funktioner - Påminnelsehantering, fliken Allmänt.
Påminnelsehantering är en funktion som är integrerad i ditt program så att du enkelt kan skicka dina förfallna fakturor direkt från programmet till inkassoföretaget Visma Amili för proffessionell kravhantering. Visma Amili tar då över uppdraget att driva in dina förfallna fakturor och dröjsmålsräntor.
Första gången du använder funktionen blir du ombedd att ange viss information. Du kan även lägga in den här informationen i förväg och det gör du i den här arbetsbilden.
Du kan endast använda funktionen för fakturor som är skickade till kunder inom Sverige och som har SEK som valuta.
Läs mer i avsnittet Påminnelsehantering.
Här anger du hur Visma Amili ska hantera inbetalningar från dina kunder. Markera Bankgiro och ange ditt bankgironummer om du vill att kundens inbetalningar ska sättas in där. Betalningen från kunden bevakas och när kunden betalar görs en insättning till det angivna bankgironumret.
Här anger du efternamnet på företagets kontaktperson gentemot Visma Amili.
Här anger du e-postadressen till företagets kontaktperson gentemot Visma Amili. Den angivna e-postadressen kommer att användas av inkassoföretaget om de behöver kontakta dig angående något ärende du har skickat till dem. Det kan till exempel handla om att en faktura blir bestriden eller om de behöver mer information kring ett ärende.
Varje ärende du skickar för påminnelsehantering ska innehålla information om vad fakturan innehåller. För att underlätta detta kan du lägga upp ett register på vanligt förekommande fakturainnehåll för ditt företags fakturor. Det gör du på fliken Fakturainnehåll.
I det här fältet väljer du det värde för fakturainnehåll som du vill ska föreslås när du skapar ett påminnelseärende. Det vill säga om du inte har angett något i kolumnen Fakturainnehåll på ditt ärende så kommer det du anger här att föreslås när du skapar ärendet.
Här anger du förnamnet på företagets kontaktperson gentemot Visma Amili.
Här anger du mobilnumret till den på företaget som ska vara kontaktperson gentemot Visma Amili.
Här anger du hur Visma Amili ska hantera inbetalningar från dina kunder. Markera PlusGiro och ange ditt PlusGironummer om du vill att kundens inbetalningar ska sättas in där. Betalningen från kunden bevakas och när kunden betalar görs en insättning till det angivna PlusGironumret.
Här anger du telefonnumret till den på företaget som ska vara kontaktperson gentemot Visma Amili.
Markera här om du vill kunna se fakturaraderna för den faktura som är markerad under Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor.
Här markerar du om du vill att programmet påminner dig om att det finns fakturor som är förfallna och som enligt dina inställningar är möjliga att skicka betalningspåminnelser på. Påminnelsen visas i programmets sidopanel under Notifieringar.
Markera här om du vill att programmet gör dig uppmärksam på om de ärenden du har skickat för påminnelsehantering byter status. Påminnelsen visas i programmets sidopanel under Notifieringar.
Relaterade avsnitt
Påminnelsehantering, fliken Fakturainnehåll, företagsinställningar
Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor
Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden
Arbeta smartare
Sökord: Skicka påminnelse, betalningspåminnelse