Grunduppgifter, detaljinformation
Programdelen finns under Register - Projekt m m - Projekt.
Så här kan fliken Grunduppgifter se ut:
Här följer en beskrivning av samtliga fält och knappar som kan förekomma i fönstret:
Ny |
Klicka på den här knappen för att skapa ett nytt projekt. |
Kopiera |
Med hjälp av knappen Kopiera kan du skapa ett nytt projekt genom att kopiera ett befintligt. Läs mer i avsnittet Kopiera projekt. |
Visa lista |
Klicka på den här knappen för att gå till listläget för registret. |
Sök |
Här kan du söka efter ett projekt på projektnamnet eller projektnumret. |
Projekt |
Om du har valt företagstyp Redovisnings-/revisionsbyrå i under Arkiv - Företagsinställningar - Företagsunderhåll - Företaget kan du välja att antingen utgå från ett standardprojekt eller skapa ett eget, kundunikt projekt. Om du väljer att utgå från ett standardprojekt hämtas samtliga aktiviteter därifrån. Du kan inte lägga till några egna aktiviteter. Ett sådant projekt får alltid samma projektnummer och benämning som standardprojektet, oavsett vilken kund det kopplas till. Läs mer i avsnittet Skapa projekt med standardprojekt som mall. Om du har valt företagstyp Vanligt företag kan du enbart skapa egna projekt. Läs mer om hur du väljer företagstyp i avsnittet Företaget, detaljinformation. Om du väljer att lägga upp ett eget projekt anger du ett unikt projektnummer och en benämning. Om du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Register har angett ett startnummer för projekt, ger programmet förslag på lämpligt projektnummer. Läs mer i avsnittet Register, detaljinformation. Med programmet följer två fiktiva projekt, Intern tid och Frånvaro, med specifika aktiviteter upplagda. Aktiviteterna speglar olika typer av frånvaro respektive intern tid och är kopplade till rätt tidkod. Med hjälp av dessa projekt kan du snabbt komma igång och registrera tid och inte behöva lägga upp egna projekt för frånvarohantering och registrering av intern tid. Läs mer i avsnittet Projekt för intern tid och frånvaro. |
Projektkategori |
Här kan du lägga in en projektkategori. Den kan du t ex utnyttja i rapporterna. |
Kund |
Ange vilken kund projektet gäller genom att välja i listan. Kunden måste finnas upplagd i kundregistret. Du måste alltid knyta en kund till ett projekt. Kunden kan vara en extern kund som ska faktureras eller en intern uppdragsgivare. |
Typ av bearbetning |
Här väljer du vad registreringarna på projektet ska användas till. De olika alternativen är Med på fakturaunderlag, Med på bokföringsunderlag eller Med på faktura- och bokföringsunderlag. Om du enbart vill ha uppföljningen i Visma Tid väljer du Ingen bearbetning. Oavsett vad du väljer här kan du alltid skriva ut en lista för löneunderlag. Om du lägger upp projekt för externa kunder kan du välja vad som ska vara förvalt här. Läs mer om hur du gör denna inställning i avsnittet Register, detaljinformation. Observera att inställningen endast gäller projekt med externa kunder. För projekt med interna kunder väljs Med på bokföringsunderlag automatiskt. |
Tidsregistrering kan ske fr o m - t o m |
Ange mellan vilka datum det ska gå att tidsregistrera på projektet. Du måste ange startdatum men behöver inte ange slutdatum. Observera dock att slutdatum är ett obligatoriskt fält i Visma Administration. När nytt projekt skapas föreslås alltid dagens datum som startdatum, vilket du måste ändra om tidsregistreringar ska göras för dagar som ligger före dagens datum. |
Projektansvarig |
Ange vilken medarbetare som är ansvarig för projektet. Medarbetaren måste finnas upplagd i medarbetarregistret och ha rollen Administratör,Projektansvarig, Kundansvarig eller Kundansvarig (Anpassningsbar). Läs mer i avsnittet Arbeta med roller. Den som är projektansvarig förelås som referens på fakturaunderlaget. |
Kontaktperson |
Här kan du lägga in namnet på en kontaktperson hos kunden. |
Projektdeltagare |
Här ska alla medarbetare markeras som ska kunna registrera tid på projektet. Alla som finns upplagda i medarbetarregistret är tillgängliga. |
Aktivt projekt |
Om det ska gå att registrera tid på projektet med måste den här rutan vara markerad. Om ett projekt inte längre ska vara valbart vid tidsregistrering tar du bort markeringen. |
Standardaktiviteter |
Här väljer du om några standardaktiviteter ska vara valbara för tidsregistrering på projektet eller inte. Om du väljer Utvalda standardaktiviteter markerar du de önskade standardaktiviveterna i listan nedanför. De standardaktiviteter du kan välja är de som finns upplagda i registret över standardaktiviteter, förutom när du skapar ett projekt med hjälp av ett standardprojekt. I det fallet definieras aktuella standardaktiviteter i registret Standardprojekt. |
Egna aktiviteter |
I ett eget projekt kan du lägga till egna aktiviteter. Lägg in en ny aktivitet på nästa lediga rad. Skriv in en kod, ett namn och ange vilken tidkod som ska föreslås. Du kan även koppla ett artikelnummer från Visma Administration/Visma Compact till en aktivitet, på samma sätt som när du lägger upp standardaktiviteter. Kontrollera att den egna aktiviteten är prissatt på fliken Projektprissättning. |
Anteckningar |
Här kan du skriva in valfria anteckningar om projektet. |
Spara |
Klicka på den här knappen för att spara ändringarna. |
Se även