Byråstöd
Nyheter i Byråstöd
Uppdatering av Kundöversikten
Huvudpanelen samt översikten på Kundöversikten har uppdaterats. Du har fortfarande tillgång till att starta tjänster och se dina externa länkar precis som tidigare.

Enklare att inaktivera uppdrag och kunder
Vi håller med om att det har varit krångligt att inaktivera både uppdrag och kunder. Men inte längre!
Med hjälp av våra guider är det nu mycket enklare att inaktivera uppdrag,
Vill du veta mer, finns det mer att läsa i avsnitten Inaktivera uppdrag och Inaktivera kund.
Nytt fält på fliken Kunduppgifter för fakturor via e-post
Brukar du föra över fakturor från Byråstöd till byråns Bokföring & Fakturering? Då kan du nu använda det nya fältet E-post faktura på Kunduppgifter för de kunder som ska faktureras. Den e-postadress du anger där, kommer att vara standardadress för de fakturor ni skickar till kunden. Dessutom uppdateras kunden i ditt Bokföring & Fakturering utan att du behöver göra någonting.
Trött på nollvärden i tidregistreringen?
Skapar du fakturaunderlag med fastpris? Nu kan du slippa se nollvärden i tidregistreringen efter att du skapat ett fakturaunderlag med fastpris. Gå till Underhåll - Byråinställningar - Tider och utlägg. Under Visa/dölj i tidregisteringsvyn gör du den inställningen .

Koll på lönehanteringen med automatiskt uppdaterade bevakningspunkter!
Samarbetar du med kunder i Lön och saknar automatiskt uppdaterade bevakningspunkter iByråstöd? Då kan vi berätta att nu är det fixat! Varje månad kan du nu få full koll genom att följande bevakningspunkter automatiskt blir klarmarkerade:
-
Lönekörning - Skickade lönebesked
-
Lönekörning - Utbetald
-
Lönekörning - Bokförd
-
Arbetsgivardeklaration - Skickad
-
Fora underlag - Skapad
Läs mer om hur du kan effektivisera det dagliga arbetet med automatiskt uppdaterade bevakningspunkter i avsnittet Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.

Uppdatering av KYC
Vi har nu uppdaterat frågorna i den allmänna riskbedömningen och KYC. Uppdateringen kommer att förbättra din upplevelse och säkerställa att riskbedömningar och KYC-processer förblir aktuella och relevanta. Läs mer om vad som uppdaterats genom att klicka på rubrikerna nedan:

I denna del besvarar du frågor som berör riskfaktorer och sårbarheter med byråns egen verksamhet. Du får exempelvis beskriva er företagskultur när det kommer till AML, hur ni arbeta med utbildning och kompetensutveckling inom området.

Sektionen Rutiner & åtgärder i den allmänna riskbedömningen har utökats med fler frågor och mer detaljerade hjälptexter. Det finns även länkar till tillsynsmyndigheternas föreskrifter och allmänna råd om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Du hittar dem genom att klicka på knappen Läs mer i den blåa rutan.
I denna delen får du bland annat beskriva era rutiner för att förebygga och motverka penningtvätt, ange vem i verksamheten som ansvarar för regelefterlevnad och internkontroll, när den senaste utvärderingen och eventuellt uppdatering av rutiner, riktlinjer och åtgärder skedde.

Både den allmänna riskbedömningen och kundkännedomen har utökats med nya frågor och fler hjälptexter. Det här är för att ge dig bättre vägledning för att identifiera risker, rutiner och åtgärder för byråns arbete och kunder.
Så här påverkar det dig:
Nya användare - Om du aldrig tidigare har genomfört en Allmän riskbedömning eller KYC, kommer du omedelbart att få de uppdaterade versionerna.
Pågående bedömningar - Om du för närvarande håller på med en Allmän riskbedömning eller KYC, kommer du att fortsatt använda de ursprungliga frågorna tills bedömningen slutförts. När du sedan börjar om på nytt, kommer formulären att uppdateras med de nya frågorna.
Tidigare färdigställda bedömningar - Om du har färdigställt den allmänna riskbedömningen eller KYC kommer du att se de nya frågorna när du startar en ny.
Effektivisera mera - Uppdatera fastpris på flera kunder samtidigt
Är du en av dem som verkligen längtat efter att kunna göra prisuppdateringar för flera kunder samtidigt? Nu ger guiden Uppdatering av fastpris dig helt nya möjligheter. Välj att uppdatera priser antingen med ett angivet belopp eller procentsats. Hur du gör, kan du läsa om i avsnittet Uppdatering av fastpris på flera kunder samtidigt.
Förenklad hantering när en medarbetare slutar
Nu finns en guide som hjälper dig att ha koll på vad som behöver fixas i Byråstöd i samband med att en medarbetare slutar. Guiden talar till exempel om när planerade timmar måste flyttas. Allt du behöver veta finns beskrivet i avsnittet Inaktivera/ta bort en medarbetare.



Ny funktionalitet
Översikten Skickade förfrågningar flyttar in i Advisor!
Nu går vi vidare i vårt arbete med att samla all hantering av samarbeten i Byråstöd! Under Underhåll - Samarbeten kommer den nya fliken Skickade förfrågningar att visas.
Här ser du vilka kunder som en förfrågan skickats till, vilken tjänst det gäller, när en den skickats och om kunden accepterat eller avböjt . Enklare för dig att följa upp och ha stenkoll på era förfrågningar! Har du skickade förfrågningar sedan tidigare, kommer naturligtvis de att visas också!
Ny funktionalitet
Välkommen till Koncernredovisning!
Vi är otroligt glada över att kunna presentera ytterligare en tjänst i molnet - Koncernredovisning!
En tjänst som kommer att hjälpa dig med att automatisera arbetet med konsolideringar, elimineringar och årsredovisningsprocessen - dessutom integrerad med Skatt & Bokslut.
Och naturligtvis kan du aktivera tjänsten för dina kundsamarbeten i Byråstöd. Du aktiverar tjänsten som vanligt under Kunder och fliken Samarbeten. Vill du läsa mer på vår hemsida, hittar du sidan här.
Kundönskemål
Förbättrad hantering när du godkänner fakturor per uppdrag
Nu har vi gjort det! Förbättrat hanteringen av godkännande av fakturor Per uppdrag baserat på era önskemål! Så smidigt när du har Full behörighet till Fakturering, att du nu kan godkänna alla uppdragen på en gång, även om du inte är uppdragsansvarig. Och nu kan du också godkänna flera fakturor direkt i listan med fakturaunderlag, utan att behöva öppna dem. Tack för er feedback!

Förbättring
Nytt under frågetecknet!
Nu är det ännu lättare att få den hjälp du behöver! Klicka på frågetecknet i programmenyn, så fälls en ny meny ner. Här kan du välja mellan Fråga AI-assistenten och Hjälp.
Fråga AI-assistenten - Vår smarta AI-assistent som alltid är redo att svara på dina frågor. Det är samma funktion som när du klickar på den lilla roboten till höger i arbetsfönstret.
Hjälp - Väljer du Hjälp öppnas programhjälpen i en ny flik i din webbläsare. Innehållet är precis detsamma som tidigare, men nu blir det enklare att navigera med innehållsförteckningen till vänster och hitta relaterad information i boxarna till höger.
Glöm inte att utforska – vi är här för att hjälpa dig!
Ny notifiering från Bokföring & Fakturering i Aktivitetsvyn
Nu kommer en ny notifieringen att visas om det finns leverantörer som ska godkännas, innan du kan hantera inkommande dokument från dem i Bokföring & Fakturering.
Precis som vanligt behöver du bara klicka på ikonen när du expanderar en kundrad för att kunna hantera godkännandet.
Fler automatiskt uppdaterade bevakningspunkter
Arbetet med att automatisera och förenkla det dagliga arbetet och göra Byråstöd till ett riktigt effektivt och tidsbesparande verktyg fortsätter! Nu har vi ytterligare en god nyhet. Som du förmodligen redan vet, kan bevakningspunkter automatiskt uppdateras i Byråstöd när en uppgift utförs av en byråmedarbetare i Skatt & Bokslut. Den befintliga listan är nu uppdaterad med fler val.
De nya alternativen har lagts till under För årliga uppdrag i Byråstöd med period Räkenskapsår eller Kalenderår:
- Årsredovisning - Inlämnad till Bolagsverket för signering
- Årsredovisning - Signerad hos Bolagsverket
Läs mer i Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.
Aktivitetsvyn uppdaterad med ny notifiering
Nu har vi uppdaterat med den nya notifieringen Förfaller snart. Notifieringen kommer att visas 7 dagar före bevakningspunktens förfallodag. Om bevakningspunkten inte åtgärdas före förfallodagen kommer notifieringen att uppdateras till Förfallen. Du kan läsa mer om aktivitetsvyn och notifieringar i avsnittet Aktivitetsvy.
Massuppdatera uppdrag
Nu kan du använda funktionen Massuppdatera för att ändra inställningar gällande byråanstånd och inlämning av deklarationsblanketter för flera kunder på en gång. En smidig funktion om du till exempel ska uppdatera inställningen för enskilda firmor eller privatpersoner. Detta gäller för de uppdrag som har markeringen Använd beskattningsperioder i bevakningslistor.
Exportera rapporter utan förhandsgranskning
Nu behöver du inte längre generera och förhandsgranska en rapport i Byråstöd när du använder Excel. Ange urvalen för rapporten och välj att exportera och på så sätt kan du snabbt börja arbeta med dina siffror.

Förbättring
Skapa gruppstrukturer genom att koppla kunder till en huvudkund
Har du saknat ett enkelt sätt att koppla en kund till ett huvud- eller moderbolag för att skapa en gruppstruktur? Då har vi goda nyheter! Nu finns en funktion som låter dig göra just det.
För att snabbt komma igång med funktionen kan du läsa mer i avsnittet Lägg till gruppstruktur och kolla på bilderna nedan.
Aktivera gruppstruktur | Kundlista |
---|---|
![]() |
![]() |

Förbättring
Kundguiden uppdaterad med fastpris
Vi vet att många har saknat möjligheten att lägga till fastpris för ett uppdrag när de lagt upp en ny kund. Så bra då att man från och med nu när man lägger till kundens uppdrag inte bara anger om det ska vara Timpris eller Transaktionspris utan även Fastpris. Smidigt och enkelt, precis som det ska vara!
Enklare och flexiblare lösning för prisuppgifter i uppdragsbrev
I funktionen Uppdragsbrev finns nu tre sätt att lägga till uppdrag och priser. Det gör processen snabbare och ger dig större möjlighet att anpassa informationen när du skapar uppdragsbrevet.
Välj mellan:
-
Prisuppgift för flera uppdrag (paketpris) — rekommenderas om du arbetar med fasta priser eller när flera uppgifter ingår i samma paket och priset inte anges per uppdrag.
-
Prisuppgift per uppdrag/aktivitet — kan användas för alla typer av prissättning.
-
Prisuppgift enligt bifogat dokument — kan användas om du istället vill inkludera en prislista som ett separat dokument. Du lägger till dokumentet i detta steg och laddar upp det. Filtypen som stöds är pdf.
Läs mer i avsnittet Uppdragsbrev.

Förbättring
Skatt & Bokslut automatiskt uppdaterade bevakningspunkter - nya val
När du samarbetar i Skatt & Bokslut kan bevakningspunkterna automatiskt uppdateras i Byråstöd när en uppgift utförs av en byråmedarbetare i Skatt & Bokslut. Nu har vi lagt till fler val till den befintliga listan.
De nya alternativen har lagts till under För årliga uppdrag i Byråstöd med period Räkenskapsår eller Kalenderår:
- Deklaration - Inlämnad till Skatteverket för signering
- Deklaration - Signerad hos Skatteverket
Läs mer i Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.

Förbättring
Inte bara en, utan två förbättringar i Fakturering
Utökade behörighetsnivåer för fakturering
Detta gäller för de byråer som har valt inställningen Godkänn fakturaunderlag per uppdrag. Nu kan medarbetare som har behörigheten Behörighet att behandla redan skapade fakturaunderlag där medarbetaren är uppdragsansvarig, även se fliken Historik. Där kan de söka efter och se tidigare behandlade fakturor som de är behöriga att hantera.
Tydligare information om varför ett fakturaunderlag inte kan överföras
När du har ett fakturaunderlag som inte kan överföras till ditt ekonomiprogram, kan du hålla muspekaren över ikonen. Då visas mer detaljerad information av vad som orsakar problemet.

Förbättring
Spiris Scanner + Bokföring & Fakturering
Nu är det möjligt att aktivera Spiris Scanner i samma process som när du aktiverar ett samarbete i Bokföring & Fakturering. Din kund behöver bara ladda ner appen Spiris Scanner och logga in med samma uppgifter som de använder för att logga in på Spiris.
Spännande nyheter: Visma Spcs AI-assistent!
Nu är den här - Visma Spcs smarta AI-chatbot, eller helt enkelt AI-assistenten! Här har du några bra anledningar till att prova den.
Omedelbar respons 24/7
Oavsett om du är en nattuggla eller morgonpigg finns AI-assistenten tillgänglig dygnet runt, varje dag, redo att svara på dina frågor när du än behöver det. Ingen kö och omedelbar hjälp, så klart.
Smidig smart konversation
Säg nej till obekväma robotchattar och konstigt formulerade frågor! Chatta med AI-assistenten med vardagligt språk och ställ följdfrågor. Den kommer kunna följa din konversation - precis som om du pratade med en riktig person.
Kontinuerligt lärande
AI-assistenten blir smartare för varje chatt, så den blir ständigt bättre på att hjälpa dig med dina frågor. Men oroa dig inte, AI-assistenten är ingen nybörjare! Den har redan genomgått hård träning med vår suveräna kundsupport.
Flerspråkig
Inte så bekväm med svenska? ¿Qué tal el español? Ou français? AI-assistenten är flerspråkig, redo att hjälpa dig på det språk du föredrar! Incredibile, vero?
Fantastisk framtid att vänta
Vi förbättrar ständigt AI-assistenten och har stora planer inför framtiden. Så följ med oss på resan mot en mer interaktiv och smartare AI-assistent. Vem vet vad den kommer kunna hjälpa dig med inom en snar framtid?
Redo att prova?
Du hittar ikonen för AI-assisten nere i högra hörnet i programmet. Och om du letar efter den skrivna hjälpen hittar du den i menyn uppe till höger under Frågetecknet.

Förbättring
Att göra-listan på Min startsida har nu blivit ännu bättre!
Att ha koll på anteckningar som inte tilldelats någon är nu enklare - alla anteckning som inte är tilldelad en medarbetare, men som har ett Förfallodatum, kommer nu att visas på Min startsida. Om en anteckning ännu inte har tilldelats en medarbetare, kommer den att bli synlig när ingen medarbetare valts i filtret Medarbetare.
Nu stödjer Skatt & Bokslut även handels- och kommanditbolag!
För inte så länge sen presenterade Skatt & Bokslut dessa goda nyheter. Läs mer i versionsnyheterna för Skatt & Bokslut.
Förbättring
Vad sägs om att redigera dina samarbeten i Byråstöd?
Nu kan du äntligen redigera och hantera dina samarbeten direkt i Underhåll - Samarbeten, utan att behöva lämna Byråstöd. Här kan du ändra varianter, avtalsperioder, fakturamottagare eller avsluta ett samarbete för en kund. Skräddarsy din sökning enkelt genom att använda filter relaterade till Uppdrag, Samarbeten, Uppdragsansvarig, Kundansvarig eller kombinera flera filter för en ännu bättre sökträff.
För att starta ett nytt samarbete fortsätter du att använda fliken Samarbeten på respektive kund.

Förbättring
Dina uppdrag i KYC - Ditt val
Många av våra kunder hanterar uppdrag, som inte behöver ingå i byråns generella riskbedömning eller i kundens KYC-process. Därför har vi nu gjort det möjligt för dig att välja vilka uppdrag som ska exkluderas.
Som standard ingår alla aktiva uppdrag och vi rekommenderar starkt våra kunder att inte utesluta några uppdrag. Det är ditt ansvar att se till att de uppdrag du väljer att utelämna inte äventyrar din riskbedömning eller KYC-process.
Hur går jag tillväga för att exkludera ett uppdrag?
Gå till Underhåll - Uppdrag och välj det uppdrag du vill exkludera. Klicka för att expandera detaljerna för uppdraget och avmarkera rutan Inkludera uppdraget i KYC.
Nu behöver du bara uppdatera byråns allmänna riskbedömning för att uppdraget inte ska inkluderas i KYC.

Förbättring
Nya och förbättrade funktioner
Påminnelse när uppdragsbrev behöver förnyas
För att ge våra kundansvariga ännu bättre koll, har vi nu lagt till nya notiser i Aktivitetsvyn. Du får 7 dagars varsel innan dina kunders uppdragsbrev giltighetstid löper ut. Den här smidiga funktionen hjälper till och säkerställer att era uppdragsbrev kan uppdateras i rätt tid.
Vill du lägga till en logga i dina uppdragsbrev? - Nu kan du det!
Lägg till din företagslogga och PDF-filer som ska inkluderas som standard i dina uppdragsbrev, genom att gå till Underhåll - Byråinställningar - Uppdragsbrev. Att lägga till standarddokument underlättar skapandet av uppdragsbrev och säkerställer att alla nödvändiga dokument tas med i beräkningen. Läs mer om hur du använder den nya funktionen i Inställningar för uppdragsbrev.
Nytt filter i Aktivitetsvyn
Den nya fliken Aktivitetsvy har nu uppdaterats så att du kan filtrera och se notifieringar för en annan medarbetare.
Alla medarbetare har läsrättigheter för att kunna se varandras notfieringar.
Fakturering - goda nyheter
Är du en av de som saknat att kunna se interna anteckningar och fakturatexter på fliken Historik, när du höll muspekaren över texten? Nu är det åtgärdat och fungerar som tidigare!
En annan ny förbättring som många av er har efterfrågat - möjligheten att skriva ut detaljerade fakturaspecifikationer med både Interna anteckningar och Fakturatexter. Funktionen är nu tillgänglig och ger dig en bra översikt och möjlighet att enkelt avgöra om fakturatexten behöver uppdateras under fliken Fakturarader.
Missade du förra månadens nyhet om att du nu kan ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag till Bokföring & Fakturering? Om du gjorde det, ta en stund för att läsa om nyheterna här Ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag.
Förbättringar i KYC
I KYC kan du nu få mer information om en styrelsemedlem när du får en match via den kontroll som sker automatiskt. Du kan klicka och läsa mer om personen och vad matchen betyder.
Under ID-kontroll - Granskad i verkligheten finns nu två nya obligatoriska fält. Den ena är Granskning utförd av den andra Granskning utförd. Ingen ny kundkännedom behöver utföras på grund av dessa uppdateringar, om du nyligen har utfört en för kunden.
I den allmänna riskbedömningen har nya obligatoriska fält lagts till under Tjänster och Geografi. Inte heller här behöver någon ny riskbedömning göras, om du nyligen har genomfört en för er byrå.

Förbättring
Förbättrad funktion
Ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag till Bokföring & Fakturering
Vill du själv bestämma vilket fakturadatum som ska visas på dina överförda fakturor? Nu kan du ställa in detta under Underhåll - Byråinställningar - Fakturering. Här kan du välja om du vill använda Välj samma datum som överföringsdatumet eller Ange alltid datum vid överföring av fakturaunderlag. Det senare alternativet kommer att öppna en liten kalender på sidan med fakturaunderlagen i samband med överföringen, där du kan välja vilket datum som ska visas.
För att ange fakturadatumet som ska visas, måste du aktivera alternativet Använd alltid originaldatumet på fakturautkast i Bokföring & Fakturering. Den inställningen finns under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Läs mer i Koppla samman Byråstöd med Spiris Bokföring & Fakturering.