Kom igång med Tid & Projektplanering!

 - för dig som är administratör -

Filmtajm!

Ta dig tid att kika på vår film för att få en glimt av hur det är att jobba i funktionen Tid & Projektplanering.

1

Snart är du igång!

Roligt att du och ditt företag har valt att använda spiris Spiris funktion för tidredovisning!

Du loggar in via knappen nedan eller via vår supportsidaspiris.se. Det kan vara bra att spara länken till din inloggningssida så att du har den lätt tillgänglig.

 


Vill du få lite extra hjälp att komma igång hittar du olika vägar till det på vår utbildningssida. Där kan du till exempel boka en egen skräddarsydd kom igång-hjälp eller kika på våra utbildningsfilmer.

Saker att ha koll på innan du går vidare

 

Ska Tid & Projektplanering vara kopplat till Bokföring & Fakturering eller Visma Administration? I så fall är det bra om du gör den kopplingen innan du går vidare.

På så sätt kan du enkelt föra över fakturaunderlagen som skapas i Tid & Projektplanering, plus att du kan synka dina register, skapa bokföringsunderlag och importera leverantörsfakturor.

Koppling till Bokföring & Fakturering
Koppling till Visma Administration/Visma Fakturering

Ska Tid & Projektplanering vara kopplat till Lön eller Visma Lön 300/600? Se i så fall till att du har kopplat ihop dessa innan du går vidare.

Med en sådan koppling kan du smidigt föra över gjorda registreringar i samband med lönekörningen.

Koppling till Lön
Koppling till Lön 300/600

Innan du lägger in nya uppgifter ska du se till att ditt konto är rensat. Välj Rensa konto längst upp till höger.

Om du inte har valet Rensa konto är det lugnt - då är kontot redan rensat och klart!

Från att kontot är skapat och 90 dagar framåt kan du rensa ditt konto.

Fundera igenom vilka typer av licenser och behörigheter dina användare ska ha.

Olika licenstyper
2

Vi börjar med lite inställningar!

Under Inställningar (kugghjulet uppe till höger) gör du inställningar för hur det ska fungera på ditt företag - vad ska visas för dina användare, hur ska tidsregistreringen funka, vilka projekt ska finnas, vilka priser gäller och så vidare... Vi guidar dig i stegen här under:

Kika på utbildningsfilmen Systeminställningar i Tid & Projektplanering om du vill få mer kött på benen.

3

Lägg upp kontakter

Under Kontakter hanterar du alla typer av kontakter, både företag och personer. Lägg upp de kontakter företaget har och markera vilken relation ni har, om det till exempel är en kund eller en leverantör.

Du kan också importera befintliga kontakter via Excel eller direkt från Bokföring & Fakturering och Visma Administration.

Skapa kontakt

Importera kontakt

4

Vilka projekt ska ni jobba med?

Projekten som ni jobbar med och registrerar tid mot skapas under menyn Projekt. Projektet innehåller till exempel uppgifter om kunden, vad uppdraget går ut på, startdatum, checklistor och vilken status uppdraget har. Antingen skapar du projekten åt användarna eller så skapar de projekt själva. Skapar de egna projekt behöver du komplettera med till exempel prisuppgifter.

På projektet styr du bland annat vilket pris som gäller för tid och artiklar. Du kan även göra en kalkyl och följa utfallet. Du kan hela tiden följa det som registreras på projektet, till exempel tid, artiklar, resor och kvitton.

Projekt kan skapas av alla, utom de som har licensen Light.

Projekt

Skapa projekt

Ladda upp dokument, fil eller e-post till projekt

Skriv ut projektrapporter

Skapa projekt

5

Registrera tid

Den arbetade tiden registreras via datorn eller appen Spiris Tid.

Via datorn

Från menyn Tid & kvitton - Tidsregistrering registrerar användaren sin tid per Dag, Vecka eller Månad. Programmet kommer ihåg den vy som användes senast. Beroende på vilken licens användaren har kan tiden registreras på projekt, interntid eller frånvaro.

Tips!

Klicka på stjärnan längst ut till höger i webbläsarens adressfält för att spara sidan som ett bokmärke. Innan du gör det ska du radera den sista delen av url:en så att endast det gulmarkerade i bilden nedan är kvar.

Dagsregistering

Veckoregistrering

Månadsregistrering

Registrera tid

Via appen

Är dina användare ute på vift? Då kan de enkelt tidrapportera via appen Spiris Tid. Appens inbyggda klocka kan användas för att starta och stoppa arbetstiden eller knappar de in tiderna manuellt. Även i appen väljer användaren om tiden ska gälla ett projekt, interntid eller frånvaro.

Du använder samma inloggningsuppgifter i appen som i datorn.

Registrera tid i appen

Registrera tid i appen

Ladda ner appen här

6

Registrera utlägg/kvitton

Utlägg registreras via appen eller på datorn under Tid & kvitton - Kvitton. Du laddar upp kvittot och registrerar uppgifterna. När det är klart skickas det vidare för attest.

Lite smartness kanske?

Aktivera Kvittotolkning om du vill göra det riktigt enkelt! När du laddar upp ditt kvitto läses registreringsdatum, kvittodatum, belopp och moms av och fylla i automatiskt. Du aktiverar detta under Inställningar - Generellt - Konto & betalning.

Registrera kvitto i appen

Registrera kvitton i appen

Registrera nytt kvitto

Registrera kvitton

7

Godkänn & attestera

Tider och kvitton måste vara attesterade för att komma med på löne- och fakturaunderlag. Inställningar för vem som ska attestera vem görs på användaren under Inställningar - Generellt - Licenser & användare. Själva attesteringen görs sedan under Tid & kvitton - Attestera. Projektledare kan attestera de tidregistreringar som gjorts mot projekt som de är ansvariga för.

Attest

Attestera anställdas tid, kvitton/utlägg och projekt

Attestera tid & kvitton

8

Dags att ta fram löneunderlag

När tider och utlägg är attesterade är det dags att skriva ut eller spara löneunderlagen som pdf. Du kan också exportera underlaget för att importera till din lönefunktion. Under Tid & Kvitton - Löneunderlag väljer du vilken period du vill skapa löneunderlag för.

Skriv ut/exportera löneunderlag

9

Och till slut ska det faktureras...

När det är dags att fakturera era projekt sammanställer du ett fakturaunderlag under Fakturering - Att fakturera. Du väljer för vilken period och om projekten ska samfaktureras. Har du en koppling till Bokföring & Fakturering eller Visma Administration förs underlaget över till bokföringen i samband med att du skapar det.

Skapa fakturaunderlag

Vanliga frågor om fakturering

Vi tipsar!

Använd snabbsöket vet ja

Snabbsök använder du för att söka efter ett företag, en person eller ett projekt. Sökträffarna är relaterade till varandra - söker du till exempel efter ett företag så visas företaget, men även projekt och personer som är knutna till företaget.

Sätt en etikett

Under till exempel Inställningar - Kontakter och Inställningar - Projekt kan du skapa etiketter. Dessa kan du sedan använda för att smidigt söka och göra urval.

Etiketter

Tilldela etikett

Spana in våra utbildningsfilmer

När du får tid kan du kika på något av våra utbildningsfilmer. Där får du lite mer grundläggande information om de olika delarna. Filmerna är indelade i olika kapitel om det är så att du bara är intresserad av vissa delar.

De här kan vara intressanta för dig som har rollen som användare:

Projekt och kunder

Tid- och utläggsregistrering

Arbeta digitalt i Tid & Projektplanering

Rapport och analys i Tid & Projektplanering