Kom igång som Användare

Innan du börjar

Vad du har tillgång till och kan se beror på vilken behörighet din administratör bestämt att du ska ha. Det finns behörighetsnivåer för följande delar: Underhåll, Kunder, Tider och utlägg, Fakturering, Resursplanering och Rapporter och KYC. Alla användare har alltid behörighet till Kontakter och Bevakningslistor.

Byråns administratör behöver genomföra en allmän riskbedömning i KYC. När du utför en kundkännedoms-rapport innan du tar in nya kunder, kommer det att underlätta arbetet. Läs mer i Arbeta med allmän riskbedömning i KYC och Arbeta med kundkännedom i KYC.

1

Lägg till dina kunder

 

Gå igenom guiden som finns under Kunder i huvudmenyn, för att lägga till kundinformation.
Lägg till uppdrag på kunden och lägg till uppdragsansvarig och deltagare. Antingen gör du det via guiden när du lägger till kunden eller via fliken Uppdrag.

Lägg till prissättning för uppdraget. Antingen gör du det via guiden när du lägger till kunden eller via fliken Prisssättning.

Starta en KYC (Kundkännedom) för att fastställa din kunds identitet, innan du skapar ett uppdragsbrev eller förbundit dig att utföra uppdragen. Även om du väljer att inte ta in en kund, som du anser misstänkt, ska detta rapporteras till Finanspolisen.
Skapa ett uppdragsbrev. Beskriv omfattningen av arbetet som ska göras, varje parts ansvar, de förväntade tidslinjerna och avgiften för de tjänster som ska utföras.

 

Lägg till en ny kund

Uppdragsbrev

Hantera dina kunder i Byråstöd

Lägg upp nya kunder i Byråstöd

Arbeta med kundkännedom i KYC

 

2

Aktivera samarbeten

Aktivera samarbeten med dina kunder. Detta innebär att ni inte längre behöver skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt. Som användare kan du alltid starta ett samarbete, men för att redigera eller avsluta ett samarbete måste du ha full behörighet för kunder i Byråstöd och Administratörsroll för funktionen på Spiris.

Om du har samarbeten, se då till att lägga till genvägen Starta funktionerÖversikten! Den hjälper dig att snabbt starta dina kunders funktioner med färre klick. Hur gör jag det då? Klicka bara på knappen Lägg till diagram och välj Starta funktioner!

Bjud in till samarbete från Byråstöd

Kom igång med samarbeten

3

Tidsregistreringar och utlägg

Du registrerar tid löpande på de uppdrag och aktiviteter du utför för kunden. På så sätt säkerställer du att alla timmar finns registrerade när det är dags att fakturera. Det finns flera sätt att registrera tid, manuellt eller via Start och stopp funktionen. Läs och lär dig mer i avsnitten nedanför.

Registrera tid via Start- och Stoppklocka

Registrera tid via ikonen för Tidregistrering

Registrera tid manuellt via dag- eller veckovy

Registrera utlägg

Du kan koppla utlägget till kund och uppdrag samt fylla i om det ska faktureras eller inte. Utlägg som markeras för fakturering kommer med när du skapar fakturaunderlag för kunden. Du kan även registrera utlägg som inte ska faktureras.

Skapa utläggsregistrering

4

Få en överblick med bevakningslistan

Bevakningslistor ger dig en bra överblick över dina kunduppdrag. Du kan se status, följa upp och kontrollera att alla uppdrag blir genomförda och när de slutfördes.

Om du har ett samarbete i Bokföring & Fakturering och/ellerSkatt & Bokslut, kan bevakningspunkter uppdateras automatiskt när ett uppdrag är utfört av en byråmedarbetare.

Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter

Ange Klar senast-datum på bevakningspunkter

5

Om du fakturerar

Om du kommer att ha behörighet att skapa fakturor, har vi samlat några avsnitt som kan hjälpa dig igång.

Skapa fakturaunderlag

Justera fakturaunderlag

Godkänna fakturaunderlag

Grattis! Vid det här laget har du en bra baskunskap om hur du börjar arbeta! Men det finns fortfarande några nice funktioner som du kan dra nytta av. Så fortsätt att läsa...

Översikt - din sida

Översikt kan vara bra att kolla upp när din arbetsdag startar. Den visar olika diagram, en anslagstavla och praktiska funktioner som Uppdragsöversikt och Att göra-anteckningar. Dessutom kan du anpassa sidan genom att välja dina diagram och ordna dem som du vill ha dem.

Översikt

Rutiner - ett superbra sätt att hitta information

Om din adminstratör har lagt till rutiner, kan det förenkla det dagliga arbetet för dig. Här kan du till exempel hitta information om hur kunderna ska administreras, vad man ska tänka på när man bjuder in en kund till samarbete osv. Helt enkelt ett kanonverktyg som svarar på många frågor, också när dina kollegor är upptagna.

Rutiner

Letar du efter hur du kommer igång som administratör i Byråstöd? Då hittar du det här Kom igång som Administratör